Hver dag oplever annoncørerne, at de skal være tilstede – ikke med 2 tv-spots og en printannonce, men med flere hundreder stykker content på forskellige platforme.

De fleste marketers ved godt, at det er en illusion, men hvordan bør annoncørerne så agere i dette nye mediebillede?

I tirsdags inviterede Cosmic People til en eftermiddag, hvor de gode folk sammen med Google og to forskere fra Aalborg Universitet leverede hands-on råd til at arbejde med alle de muligheder medieplatforme, digitale fodspor og kreative ressourcer giver os.

Crowdsourcing og storytelling

Når et kreativt bureau ønsker at efterleve annoncørernes ønske om at være tilstede på de mange medier med forskelligt indhold – bumper, banner, gif, film, blogs osv. – med hyppig udskiftning, er det oplagt at trække på kreative ressourcer fra hele verden.

Kombinationen af en god og spændende briefing og den rigtige pris kan få kreatører over hele verden til at give deres bud på, hvordan en opgave skal løses.

Fordi forskellige tidszoner og muligheden for at bruge flere crowds til den samme opgave betyder, at mængden af kreative løsninger af høj kvalitet på ganske få døgn kan være enorm. Crowdsourcing er med andre ord et tilskud til kreativiteten, ikke en ansvarsfraskrivelse.

Når Cosmic People kigger crowdens mange løsninger igennem, kigger de blandt andet efter det, som stadig er helt centralt i godt kommercielt indhold: Den gode og velfortalte historie.

Det er stadig et håndvæk

Historiefortælling er nemlig et håndværk, som Cosmic People dagligt stræber efter at bliver bedre til, og her kommer bureauets fem bud på, hvad en historie kræver for at være god:

1. Godt indhold, godt fortalt.

2. Vi skal have sympati eller kunne identificere os med karaktererne, og forstå det miljø, der omgiver dem

3. Brug kun de absolut vigtigste begivenheder for historien. Det er endnu mere relevant, hvis formatet er en femsekunders teaser.

4. Drama, konflikt og klimaks er afgørende for, at vi bliver hængende ved en historie og …

5. En stærk bærende konceptuel idé, der er insigtsbaseret, så alt hænger sammen på tværs af platforme.

Opmærksomhedstærskel som en guldfisk

Rico Gade, Head of Creative Partnerships, Google, lagde ud med at pointere, at alt content er ”skipbart”, og at vi alle sammen skipper hele tiden.

– I takt med, at vi i stadigt stigende grad eksponeres for mere lyd og flere billeder på flere tusinder flader, mindskes vores opmærksomhedstærskel, som nu svarer til en guldfisks, hvilket er ni sekunder, ifølge Rico Gade.

Så de sekunder, vi som forbrugere er opmærksomme, skal annoncørerne bruge med omhu. Til det formål leverede han tre hands-on råd:

1. Tænk din opbygning nøje igennem og brug de første fem sekunder med omtanke. Det er hér, vi skal fanges og have lyst til at blive hængende.

2. Udnyt forbrugernes digitale fodspor til at gøre content både målgruppe- og kontekst-relevant.

Et eksempel er, at når en forbruger lige har købt en sofa, så skal det pågældende varehus være gode til at sende reklamer ud om plaider og puder til netop den forbruger.

3. Rico Gades sidste råd: Vær altid i beta for at kunne følge mediebilledets konstante udvikling. Vær nysgerrig, eksperimenterende og indstillet at teste idéer af for at få det bedste resultat: leg med klipning, tid, format osv. 

Fem fællestræk i succesfulde reklamer på Youtube

De to forskere i kreativitet, psykologi og innovation, Lene Tanggaard og Tue Juelsbo fra Aalborg Universitet, har sammen analyseret et udvalg af film på Youtube og har fundet fem fællestræk i de reklamer, som får flest klik.

På den baggrund har de udviklet ”SENKA”-modellen (Surprise, Emotional, New, Known, Apply, red.), der kan bruges som værktøj for både bureauer og annoncører, når de skal udvikle deres content.

I tråd med Peter Stenbæk og Pernille Simmelkiærs bud på, hvordan man skaber den gode historie, er forskernes hovedpointer, at længden på en film ikke er en afgørende faktor for, om folk bliver hængende.

Det har langt større betydning for vores lyst til at blive hængende, at filmen rører os, og at vi kan identificere os med personer og problemstillinger.

Du kan læse hele rapporten Creativity 2020 her.