Når virksomheder smider håndklædet i ringen, efterlader det ofte en række kreditorer med håret i postkassen, og det gælder naturligvis også for reklamebureauer.

Et eksempel på dette er lukningen af elektronikkæden FONA i fjor, der kostede et af landets markante bureauer, Sunrise, dyrt.

- Vi har altid leveret solide regnskaber med sorte tal på bundlinjen, så det er bestemt ikke noget, der passer os, at vi fra den ene dag til den anden havnede i en situation, hvor der skulle skæres til og røde tal pludselig blev en del af virkeligheden, siger Simon Hertz, direktør og partner i Sunrise.

I konkrete tal oplevede Sunrise som en direkte konsekvens af FONA-lukningen et fald i omsætningen fra 46,5 mio. kr. i 2015 til 30,6 mio. kr. i 2016.

Samtidig endte bundlinjen på 750.000 skæve, mens bureauets medarbejderstab i løbet af året blev reduceret fra i gennemsnit 48 i 2015 til 39 i 2016.

Alligevel er Simon Hertz stolt af Sunrises resultat i 2016.

 

- Naturligvis er et underskud i Sunrise helt uacceptabelt, og jeg er selvfølgelig ikke glad for det, men jeg er faktisk stolt af, hvor godt vi – omstændighederne taget i betragtning – landede året. Det kunne være gået meget værre, og set i perspektivet af FONA-lukningen er årets resultat fantastisk tilfredsstillende, siger han.

Det må du uddybe?

- Vi reagerede utrolig hurtigt – både ift at få tilpasset organisationen og omstændighederne. Og så har vi været dygtige til at kæmpe os tilbage på et sundt niveau. Selvfølgelig har vi måtte skære til på medarbejdersiden og tilpasset omkostninger, ligesom vi har afsat et betydeligt beløb til tab på kreditorer i regnskabet. Set i det lys er det ganske imponerede, at underskuddet ikke blev større.

- Samtidig har vi tiltrukket nye kunder og mere arbejde fra eksisterende. Det kan vi takke en helt ekstraordinær indsats af såvel nuværende som tidligere medarbejdere for, siger han. Sunrise-direktøren ser også lyst på fremtiden. Han forventer at Sunrise er tilbage med sorte tal på bundlinjen, når regnskabstallene gøres op ved udgangen af 2017.

Tror stadig på data drevet Full Service

Og Simon Hertz tror stadig fuldt og fast på den data-drevne Full Service-tankegang, som er blevet bureauets særkende.

- Det var selvfølgelig ærgerligt med FONA, men vi har trukket en streg i sandet og ser fremad nu. Vi er kommet godt i gang med 2017 og oplever stigende interesse fra virksomheder, der ønsker at forankre branding og marketing i det øverste ledelseslag, og derfor har brug for et analyse- og datadrevet 360 graders bureau, der leverer en sammenhængende marketingstratgi på tværs af alle kanaler. Det handler stadig om at betragte marketingindsatsen som et middel til at nå nogle forretningsmæssige mål og mindre om enkeltstående kreative spidsfindigheder, slutter Simon Hertz.

Sunrise 2016/2015/2014

(Mio. kr.)

Omsætning:                       30,6/46,5/41

Bruttofortjeneste:             18/28,4/29,5

Resultat før skat               -1/3,5/4,9

Årets resultat                    -0,75/2,7/3,7