Veldrevne mediebureauer tjener gode penge. Det gør andre bureau-typer naturligvis også, men de seneste 10-15 år har især mediebureauerne været dygtige til at fange tidens trends og virksomhedernes behov.

Det samme kan nu siges om MediaBrands, der med et enkelt års undtagelse er placeret fornemt i landskabet. En bundlinje i 2015 på 8,3 mio. kr. voksede med 23 pct. og blev til 10,2 mio. kr. sidste år, men det får nu ikke koncernens nordiske CEO til at miste fatningen:

– Forskellen på de to år skal findes i ekstra engangsindtægter i 2016, og derfor er forskellen ikke udtryk for en grundlæggende revolution, siger Michael Thim.

Men han er naturligvis glad for en betydelig indtjening og ikke mindst en toplinjevækst fra 735 mio. kr. i 2014 via 760 millioner i 2015 til sidste års 775 mio. kr. En 19 pctvækst på bruttofortjenesten på 19 pct. er jo godkendt.

– Ja bestemt. Alt i alt er vi meget tilfredse, og vi er i sagens natur glade for, at kunderne kvitterer for vores leverancer med yderligere opgaver.

To års markante stigninger på bundlinjen erstatter et behersket 2014. Hvad er der sket?

– Vi har erkendt, at mediebureauer skal fokusere på værdibaserede leverancer, og ikke på transaktioner, altså fordelingen af mediekronerne. Vores forretning er ganske enkelt ændret. Fra at have et mediefokus til at have et marketingfokus.

Og så er jeres medarbejderprofil ændret?

– Ja, vi har flere seniorfolk ansat, men er stadig over 100 fuldtidsansatte. Vi har udskiftet nogle kompetencer i retning af det, kunderne efterspørger, men heller ikke det er næppe en revolution, slutter Michael Thim.

MediaBrands er paraplysen over IUM, iRetail, Marvelous, MediaPrint, Insight, bpn og Orion trading.

Nøgletal MediaBrands

(Mio. kr.)                           2016/ 2015/ 2014

Nettoomsætning:            775,6/ 760,3/ 735,2

Bruttofortjeneste:            81,1/ 68,2/ 65

Årets resultat:                  10,2/ 8,3/ 2,5

Antal medarbejdere:      118/ 109/ 111