Det danske mediebureau Orchestra, der blev etableret af fire af landets store reklamebureauer i 2013, lancerer nu sammen med det svenske mediabureau Scream og det norske RED Media Consulting et nyt nordisk mediabureaunetværk – Nordic Media Agency Alliance.

Alle tre bureauer har 100 % lokalt ejerskab, har fokus på stærke fagkompetencer og er startet samt drevet af seniorer.

Den nye alliance kommer til at bestå af mere end 200 specialiserede media- og marketingpersoner, og alliancen vil være repræsenteret i København, Oslo, Stockholm, Malmø og Göteborg, lyder det i en pressemeddelelse.

- Flere af vores kunder har et meget naturligt behov for rådgivning og betjening i flere nordiske lande. Derfor er jeg også stolt af at kunne løfte sløret for, at Orchestra har indgået en nordisk alliance med to så stærke mediabureauer, og at vi sammen med dem lancerer et nyt tilbud til markedet, siger adm. direktør for Orchestra A/S, Ulrik Drejsig.

- At lave flotte powerpoints og excel-ark i samme farver på tværs af Norden er ikke en kunst, og det løser ikke kundernes udfordringer. Vi oplever, at der er stor forskel på de nordiske markeder – der kan aldrig blive tale om one size fits all. Det er forbrugeradfærden, mediaforbruget, distributionen og markederne alt for differentierede til, fortsætter han.

Han fortæller, at kernen er de tre lokale bureauer, der alle er stiftet i opposition til de traditionelle bureauer, og det afspejles også i Nordic Media Agency Alliance.

Første kunder på plads

Alliancen er allerede i gang med rådgivning af de første kunder. Og det bliver Daniel Berg, adm. direktør for Scream, som vil være den daglige leder i den nye alliance.

- Det er en stor fordel at operere som uafhængig aktør – særligt i det digitale mediamarked. Vi er frie til at vælge den bedste teknologi, kan arbejde tæt med mediahusene og kan altid udnytte kundedata optimalt, siger Daniel Berg.

Med alliancen træder Orchestra A/S yderligere på vækstmotoren og kan nu også konkurrere om de stigende nordiske mediabudgetter. Ulrik Drejsig ser da også timingen som den helt rigtige.

- Vi er ydmyge og stolte af de resultater vi har opnået hos Orchestra på blot to år – det være sig både vækst, lønsomhed og mediabureaubranchens højeste kundetilfredshed. Derfor er tiden også moden til at lægge nye spor ud for vores fortsatte vækst, og det er helt åbenlyst, at vi med Nordic Media Agency Alliance tager et stort skridt i den retning, slutter han.