Der er en stribe dygtige, kreative reklamebureauer herhjemme, som har det med at løbe med det meste af opmærksomheden, når der uddeles priser ved et af branchens mange awardsshows, eller når der dukker god kommerciel kommunikation op, der rent faktisk er værd at dele.

Et af disse er Robert/Boisen & Like-minded (RBLM), der ifølge den seneste MyImage-måling endda vurderes til at have den stærkeste kreative profil blandt bureauerne herhjemme for 7. år i træk.

Nu er RBLM’s regnskab for 2016 landet, og det er med til at sætte en tyk streg under, at gode, kreative løsninger også kan være en god bureau-forretning.

Fremgang på over 50 pct.

RBLM’s bruttoavance skød i 2016 i vejret med intet mindre end 55,8 pct. i forhold til året før. Samtidig blev bundlinjen boostet fra et plus på 900.000 kr. i 2015 til knap fem mio. kr. i 2016.

Hvad skyldes det?

- I bureaubranchen hænger et godt årsregnskab som regel sammen med, at man har fået en række nye, gode kunder og kun har vinket farvel til meget få, og det er også situationen i dette tilfælde, siger Kim Boisen, CEO og medstifter af RBLM, der naturligvis er godt tilfreds med resultatet i 2016.

Hvilke nye kunder er kommet til?

- I 2016 kunne vi føje bl.a. Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden, Tryg, B&O, Sydbank og BØRNEFONDEN til kundelisten. Samtidig er det altid en fornøjelse at få nye kunder ind, som er åbne over for innovative løsninger på deres marketingproblemstillinger, siger Kim Boisen.

Og innovative løsninger må man sige de nye kunder langt hen ad vejen har fået.

Tænk blot på Tryg-kampagnen ”Har du reddet liv uden at vide det?”, Kræftens Bekæmpelses ”Spritstiv Speeddating” og BØRNEfondens ”Hvornår er man gammel nok?”, som vi alle tidligere har omtalt.

Dertil kommer naturligvis afslutningen på ”Do it for”…-trilogien for den mangeårige kunde Spies Rejser, der har høstet masser af hæder ved awardshows herhjemme og i udlandet.

Awards giver ingen kunder

Er det vigtigt for forretningen at vinde awards?

- Nej, vi har aldrig deltaget i awardshows for at få ny forretning. Vi deltager primært for at gøre opmærksom på os selv som en attraktiv arbejdsplads for unge talenter i branchen. Så du kan kalde det et led i en rekrutteringsproces, siger Kim Boisen og understreger, at skribenten er gået helt galt i byen, hvis formålet var skrive en væksthistorie fra den danske bureaubranche.

- Vi har ingen planer om at vokse voldsomt. Vi fungerer rigtig godt med at have en fast stab på mellem 20 og 30 medarbejdere og så i øvrigt teame op med eksterne partnere eller freelancere i forhold til specialkompetencer på projektbasis. På den måde sikrer vi også, at mindst en af vores fire partnere kan være involveret i alle projekter, siger han.

RBLM’s resultat er i øvrigt positivt påvirket af, at også datterselskabet Gobsmack Productions havde et fint 2016.

- Vi oplever stigende efterspørgsel – fra såvel annoncører som andre bureauer – på fx produktion af mere simple, men samtidig effektive contentvideoer til brug på SoMe, som supplement til de større Hero-contentfilm. Videoer, som ikke nødvendigvis kræver det helt store setup, men stadig formår at engagere og fange interessen på de sociale medier. Så det gør, at vi samlet producerer langt flere videoer, end vi tidligere har gjort, siger Kim Boisen.

Og hvordan tegner 2017?

- Vi er kommet fornuftigt i gang, men vi har ingen planer om at levere samme vækst som i fjor. Der er godt nok kommet et par nye kunder til, som jeg desværre ikke kan sige noget om endnu, men som sagt holder vi fast i vores bureau-strategi, og hvis vi igen kan levere omkring 15 pct. af bruttoavancen på bundlinjen i 2017, så er vi meget tilfredse, slutter Kim Boisen.

Robert/Boisen & Like-minded (incl. Gobsmack)                    2016/2015

(mio. kr.)

Nettoomsætning:                                                                                46,4/25,6

Bruttoavance:                                                                                     25,5,2/16,5

Resultat før skat:                                                                                6,7/1,1

Årets resultat:                                                                                     5/0,9

Gns. antal ansatte:                                                                              20/16