Vi nærmer os så småt de sidste dage ved årets Cannes Lions-festival, og efter en formiddag med hele 12 nye danske shortlister, fortsatte de positive takter onsdag aften, da der blev uddelt løver.

To styk blev det til for Danmark i henholdsvis Industry Craft og Entertainment.

I Industry Craft sikrede Hjaltelin Stahl sig sølv for Warhead for Greenpeace, og i Entertainment vandt Very (Very Patchwork) bronze for Generations for Volkswagen.

Dermed er Danmark oppe på tre løver, idet &Co. mandag aften tog bronze hjem for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i Health & Wellness-kategorien.

Og det glæder ikke overraskende hos de to bureauer.

Et flot løvebrøl af sølv

- Vi er så glade, særligt når man tager budskabets væsentlighed i betragtning. Det endte jo med et vellykket topmøde - om vores og Greenpeace’ visuelle ”bombe” har haft en indvirkning, vides dog ikke, siger Nicolai Stahl, der er Executive Creative Director og partner hos Hjaltelin Stahl og tilføjer:

- Men vores superseje kreative team nåede ud til over 8 mio. følgere på tværs af samtlige social platforme med kampagnen, og med Trumps egen skriftestol som én af de stærkeste. Og nu får budskabet yderligere eksponering med et flot løvebrøl i sølv.

Casen har tidligere i år bl.a. vundet en Wood Pencil ved D&AD og en bronze ved Creative Circle Awards.

Ikke et one night stand 

Og hos Very, der i dag hedder Very Patchwork, glæder man sig også over (igen) at vinde en Cannes-løve.

Denne gang for Volkswagen Danmark-filmen Generations.

Bureauet stod i 2016 - sammen med New Land - på scenen ved selv samme Cannes Lions-festival: Dengang for Ford, og med en guld-løve i hænderne – den første danske guld-løve i fire år.

Thomas Bjerg, CCO & Partner hos Very Patchwork siger:

- Cannes er helt speciel, og det er fantastisk at vinde her igen. Jeg er specielt stolt over, at vi som bureau over en længere årrække har været med helt fremme til de store internationale award shows. Det vidner om, at vi har skabt et fundament, som virker, og som er langtidsholdbart.  

Og også hos Volkswagen er der glæde over løven:

- Det har været en fantastisk rejse. Vi har vundet alt fra guld til Merit til de internationale awards shows. Jeg er super glad for samarbejdet og virkelig stolt af hele teamet, siger Michael Stein, Head of Marketing Semler Distribution, og tilføjer:

- Kommunikationen har over for kunder og over for et erfarent og kritisk jurypublikum vist sit store værd og kan være solide byggesten til fremtidige initiativer. 

Generations-casen har tidligere i år bl.a. vundet sølv og bronze ved New York Festivals, en Merit ved The One Show - og guld ved Epica Awards.

Mød aftenens Grand Prix-vindere

Onsdag aften bød også på kåring af de første vinderne i Young Lions-konkurrencen - Marketer og Print. I Marketer-kategorien vandt Portugal guld, Indien sølv og Australien bronze.

I Print-kategorien vandt Tyskland guld, Canada sølv og Holland bronze.

Endelig blev Spotify hyldet på scenen som Media Brand of the Year – og mine damer og herrer: Så er det vist tid til at hilse på aftenens Grand Prix-vindere – efterfulgt af en status over danske shortlister og vindere til og med onsdag aften.

Grand Prix i Brand Experience & Activation: Today at Apple fra Apple Inc.

Grand Prix i Creative E-Commerce: McCann London for Xbox Design Lab The Fanchise Model for Microsoft

Grand Prix i Industry Craft: Ogilvy Chicago for Kiwi Shoe Care for SC Johnson 

Grand Prix i Digital Craft: Isobar og Viacom New York for Aeronaut VR for William Patrick Corgan

Grand Prix i Film Craft: Blur Producciones/Sra. Rushmore, Madrid, for Hope #NotATarget for Internationalt Røde Kors  

Red Cross- Hope from Factory Studios on Vimeo.

Grand Prix i Entertainment: Ambassadors/Soundcircus/Big Orange, Amsterdam, for Evert_45 for N=5

Grand Prix i Entertainment for Music: Smuggler/Rocnation, New York, for Jay-Z ”Smile” for Rocnation

Grand Prix i Entertainment for Music: TBWA/Media Lab Los Angeles for Welcome Home for Apple Home Pod.

Status over danske shortlister og løver i Cannes 

Løver

- Sølv til Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace i Industry Craft

- Bronze til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i Health & Wellness

- Bronze til Very (Very Patchwork) for Generations for VW i Entertainment

Shortlister

Health & Wellness

- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden 

- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden 

Industry Craft

- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace

- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace

Entertainment

- Very (Very Patchwork) for Generations for Volkswagen

Brand Experience & Activation

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

- &Co. for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

Film

- &Co. for Find Yourself for Miinto.dk

Media

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

PR

- Mensch for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways 

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

Direct

- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

Social & Influencer

- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark

- Mensch for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways 

Creative Data

- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate

Kategorierne Titanium, Innovation, Glass, Pharma, Product Design, Design, Digital Craft, Film Craft, Entertainment for Music, Creative e-commerce, Mobile, Outdoor, Radio & Audio og Print & Publishing har ingen danske finalister.