– Det er i det her køkken, at alle deltagerne i ”Kokkekampen” skal lave mad, siger speakeren, mens kameraet bevæger sig ud i en panoramatur hen over et Ikea-køkken.
TV 3’s nye madprogram ”Kokkekampen” med Michelin-kok Bo Bech og Berlingske Tidendes madanmelder Søren Frank som dommere er skudt i gang. Det drejer sig om at finde Danmarks bedste amatørkok.
Og selvom Ikea ikke har købt og betalt hele programmet, som man kender det fra kildevandsfabrikanten Aqua d’ors ”Aquadorable”-programmer, så er den svenske møbelgigants bidrag mere opfattende, end de sædvanlige sponsorspots før og efter programmerne.
Det fortæller Mads Toft, der er partner i bureauet Content Cph, og som har arbejdet med Ikeas profilering via ”Kokkekampen”.
– Ikea er god kvalitet, og Ikea laver også køkkener. Det er to ting, forbrugerne ikke er så opmærksomme på. I samarbejde med Medicom kom vi ind over for at finde ud af, om man kunne lave noget, der vil sætte tryk på køkkenproduktionen og kvaliteten, siger Mads Toft, hvis øjne faldt på formatet ”Kokkekampen”, som TV 3 havde indkøbt.
– Køkkendelen giver naturligvis sig selv. Alt i køkkenet er Ikea. Vi er ikke til stede under optagelserne, men vi udfordrer produktionsselskabet på storyboard-delen. Vi sikrer os, at de rigtige identifikationer kommer med, siger Mads Toft.
Handler det om, at man lige skal se, at der står Ikea?
– Nej, det er vi kommet over. Hvis det er det, man føler, der er behov for, så har man, som annoncør, valgt en forkert vej, siger Mikkel Nybo Andersen, der ligeledes er partner hos Content Cph.
Mads Toft supplerer:
– Produktionsselskabet vil selvfølgelig helst bare fortælle den gode historie uden for meget indblanding fra sponsorerne. Det har og skal vi have god forståelse for. Det handler udelukkende om at lave det bedste program. Men vi har selvfølgelig nogle krav, så det giver mening, at Ikea betaler alle de mange penge for at være med.
Læs hele historien i Markedsføring 12-2009, der udkommer i denne uge.