De tidligere selvstændige grafiske virksomheder From & Co og TrykBureauet trodser kisen og slår pjalterne sammen. Ambition er at blive førende i den grafiske branche og drive grafisk virksomhed på en ny måde.
Forretningsstrategien er at skabe et mediehus med store produktionsmæssige og kreative kompetencer, som er i stand til at levere visuel kommunikation og krævende tryksager fra dag til dag.
Det nye set-up giver mulighed for at levere endnu bedre kvalitet, endnu hurtigere og langt mere rentabelt for alle parter, mener initiativtagerne, der også hævder, at for eksempel tryksager kan sælges billigere end før.
− Som stor aktør på dette marked har vi mulighed for at følge vores ønske om at gå forrest inden for grafisk kommunikation og produktion. Vi har i mange år bevist vores evner inden for kvalitet, kreativitet og hurtighed i leverancen, og det nye navn samler virksomheden og vores kompetencer på disse områder, siger Brian Hindse, direktør i Cool Gray.
Stor investering
Medarbejdere i Cool Gray kan se frem til at arbejde i et helt nyt produktionsmiljø, der er designet helt fra bunden og baseret på de mangeårige erfaringer fra de to fusionerede virksomheder.
Det hele samles i nye bygninger i Skovlunde, hvor Cool Gray rykker ind 1. maj. Ordren på de nye maskiner er placeret hos Heidelberg, hvor flere af maskinerne er så nye, at Cool Gray bliver verdens første til at tage dem i brug. Brian Hindse fortæller om købet af de nye maskiner:
− Dele af vores nye produktionsapparat er aldrig set på dansk jord før. Flere af maskinerne er så nye, at udviklingen hos Heidelberg knap var overstået, før vi fik dem leveret. Vi bliver i stand til at producere hurtigere og i højere kvalitet end vores danske konkurrenter. Det bliver især en fordel for os i produktionen af tryksager, der kræver flere operationer, som for eksempel kacherede og udstansede tryksager eller paperback-bøger, som vi bliver i stand til at levere i meget store oplag fra dag til dag.
200 millioner i omsætning
De to fusionerede virksomheder har brugt det sidste år på at forberede sammenlægningen og bygge nyt domicil, der placerer Cool Gray som den grafiske virksomhed i Danmark med det bredeste spekter af kompetencer.
Om forventningerne til omsætningen for 2009/10 lyder det ambitiøst:
− Vi forventer at opnå store fordele ved at samle de to virksomheder under ét tag og samtidig tage vores nye produktions-linje i brug. Målt på omsætning forventer vi at nå 200 mio. kr. i 2009/10. Som en del af planen kigger vi også på muligheden for at udvide via opkøb af virksomheder i 2009 og 10, siger Mogens Saugmann, bestyrelsesformand i Cool Gray.