Hvis meddelelsen var kommet i går, var den med det samme blevet afskrevet som en aprilsnar. Men ifølge marketingchef Richard Götbring er den god nok. Ikea Danmarks nye hovedbureau hedder Welcome to Orange County - et bureau der har base på Mallorca.
- Ikea Danmark har ledt efter en mere fleksibel bureaukonstruktion, som kunne matche ændringer i Ikeas egen organisation og sikre et mere dynamisk marketing output. Welcome to Orange City er en ny type bureau med fokus på udvikling af helt anderledes løsninger på marketing problemer. Virksomhedens arbejdsmetode og implementering af ideer, er ny i en bureaubranche, der er præget af traditionel tænkning, siger Richard Götbring.
Welcom to Orange County er et mere netværksbaseret bureau, hvor man tager ud og møder kunderne end at trække dem til sig selv. Det team, som Ikea kommer til at samarbejde med er desuden ikke helt ukendt i dansk regi. To af dem har arbejdet i København i en årrække. Det gælder John Schoolcraft og Joakim Hedvall. Herudover består teamet af Christian Aronsen og Jakob Wästberg.
Richard Götbring understreger, at valget af hovedbureau ikke udelukker, at andre bureauer kan blive anvendt til forskellige projekter. Det er desuden først til næste år, at Welcome to Orange County for alvor bliver synlig. Næste kampagne om en måneds tid er lavet af et svensk bureau - med en vis deltagelse fra Robert/Boisen. Sidstnævnte har også lige stået for en 1. april gimmick. fin