Hvorfor ikke være med, når True Awards fejrer årets bedste og mest kreative reklamefilm? Det er stadig pladser, hvis man vil snige sig med i opløbet.

Kåringen sker i øvrigt den 28. oktober i Langelinie Pavillonen, og det er 10. gang, at reklamebranchen uddeler sin ”true” hæder.

Vi spørger en af arrangørerne, Dansk Annoncørforening, hvilke reklamefilm, set over en årrække, der har imponeret mest?

– Spies’ fortællinger rundt om det ”at rejse” er meget fornem kommunikation. Hvad enten vi taler om ”Do it for Denmark”, robotternes indsats på langs, eller ”Do it for Mom”, siger Otto B. Christiansen, direktør i annoncørforeningen.

– Budskabet sidder lige i skabet, endda uden at overdocere det taktiske element om at ville sælge rejser. Robert/Boisen & Like-minded har på elegant vis skabt et univers og en række film, der rager betydeligt op over gennemsnittet, slutter Otto B. Christiansen.

Det giver de internationale festivals ham ganske ret i. Spies-filmene er bemærket og hædret stort set alle de steder, de er sendt ind til bedømmelse. Cannes, Epica, Eurobest og Lovie har alle kippet med kasketten af Robert/Boisens kvaliteter, ikke alene for bureauets kreativitet, men også for at dokumentere effekten af den kommercielle kommunikation.

Men der kan jo komme flere af den slags særprægede og effektive film, forstået som en provokerende kvalitet med en krog til brandets kerne. Salig Simon var jo ikke karrig med sin gunst.

Og det vil vise sig, hvem eksperterne mener skaber de bedste reklamefilm. The True Award er jo en fagpris, hvor vinderne findes af en håndplukket jury bestående af repræsentanter for producenter, annoncører og bureauer.

Juryen kommer her:

Fra annoncørerne er der: Pia Niemann, COOP, Mette Heering Pontoppidan, Codan, Magnus Olin, Telia DK og Elizabeth Fjellerup, Nordea.

Reklamefolkene stiller med: Hanne Fabricius, VICE, Bjarne Spellerberg, Boye Spellerberg, Jimmy Blom, Uncle Grey og Robert Cerkez, &Co.

Holdet fra filmproducenterne er: Mette Jermiin, Bacon, Tobias Kampmann, Moland Film Co., Thor Brammer Jacobsen, Newland og Christian Ørneborg, instruktør. 

Formand for juryen er producent Christian Bévort, direktør og ejer af Moland Film, og hvad tænker han?

- Det er branded content, der er den betydeligste tendens lige i øjeblikket. Jeg er specielt glad for momondos "The DNA Journey", skabt af &Co. og Bacon, der sætter nye standarder. Vi vil se mange flere af den slags film, altså long-formater, hvor brand og situations-fortællinger går op i en højere helhed. Og heldigvis for det. Det er vanskeligt at blive begejstret for endnu flere versioner af 30 sekunders tv-spots, siger Christian Bévort.

The True Award arrangeres af Producentforeningen og Dansk Annoncørforening i samarbejde med TV 2, der vanen tro stiller med et sobert analysearbejde om reklamefilms effektivitet.

Deadline for indstillinger er 13. september.

Læs mere her