De rosende ord stod nærmest i kø, da Danish Design Award - i samarbejde med årets partner-kommune Kolding og D2i -onsdag aften præsenterede vinderne af awardshowets sidste seks kategorier.

På podiet var bl.a. delebils-konceptet GoMore, boligkonceptet VenligBolig – og ikke mindst to unge fremadstormede talenter, Sofie Holm Larsen og Emilie Dissing Wiehe, som sørgede for, at der i år blev uddelt to priser i Young Talent-kategorien.

Om aftenens ”høst” sagde Henrik Weiglin, adm. direktør for den danske designbranches organisation, Design denmark (Dd):

- Feltet af vindere cementerer en meget høj grad af innovation og værdi i de løsninger, designere og virksomheder skaber sammen i hele landet. Der er et helt unikt brugerfokus i vinderløsningerne, der både afspejler et stærkt dansk design-dna, og viser en social og miljømæssig bevidsthed, der reflekterer vores velfærdssamfund. Ikke mindst de unge talenter viser empatiske designløsninger, der skaber værdi.

Til hjerte og til ro

De to Young Talent-vindere havde begge skabt human centered designløsninger, og de sad efter juryens mening lige i skabet:

Sofie Holm Larsen vandt for sin designløsning Poetic instructions in heart-massage – en animationsfilm, der visualiserer instrukserne i hjertemassage. Filmen kommunikerer ifølge juryen sit budskab ”engagerende i et på en gang sagligt og poetisk univers, der ved hjælp af enkle virkemidler formår at appellere til både hjerte og hjerne.”

Emilie Dissing Wiehe vandt for sin løsning RO –  tre specialdesignede produkter, som skal løfte livskvaliteten for demente. Ifølge juryen et eksempel på, at ”design også kan handle om at skabe velfærdsinnovation gennem udviklingen af gennemtænkte og smukke produkter, der tager udgangspunkt i brugerens forudsætninger.”

- Finalist- og vinderfeltet viser en flot bredde i dansk design. Samtidig illustrerer det på bedste vis, hvordan dansk erhvervsliv og den offentlig sektor for alvor har taget design til sig, som et redskab til ikke bare at skabe attraktive løsninger, men også at håndtere komplekse udfordringer på brugernes præmisser, sagde Thit Juul Madsen, direktør for D2i.

Nye kategorier fik premiere

Ud over de unge talenter fik også fire nye priskategorier premiere ved arrangementet i Kolding - Building Markets, Fostering Partnerships, Improved Welfare og Game Changer – og vinderne i de fire nye kategorier var:

Building Markets:  Her vandt delebilsløsningen GoMore, der sætter bilister i kontakt med hinanden, hjælper dem til at spare penge og gør køreturen mere miljøvenlig og social.

Fostering Partnerships: her vandt boligkoncepet Venligbolig – et koncept, der skaber mulighed for, at kommuner og borgere kan samarbejde om at finde egnede boliger til flygtninge og som samtidig kan medvirke til at forhindre øget ghettodannelse.

Improved Welfare: Her vandt Scandinavian Indoor - en serie af rollatorer, som er tilpasset både inde- og udeliv.

Game Changer: Her vandt Open Embassy - et designkoncept, der med sin popup-ambassade repræsenterer en ny måde at lave ambassader på, hvor diplomatiet rykker ud til folket i stedet for at gemme sig i bevogtede domiciler.

Og endelig gik særprisen People’s Choice til RAM’N - en enkelt appellerende træramme, med en ekstra mekanisme, der udvider funktionen fra indramning til opbevaring.

Christian Bason, adm. direktør for Dansk Design Center, sammenfattede aftenen:

- Danish Design Awards kategorier afspejler hele paletten af design, der gør en forskel for den enkelte, for virksomheder og samfund. Prisen viser samtidig, at design er værktøjet, der gør virksomheder konkurrencedygtige og gør dem i stand til at udvikle nye, bedre løsninger, i empati med brugere og kunder. Vi anser det for at være en fælles opgave på tværs af offentlige og private aktører at understøtte den innovation, design skaber i hele landet. Derfor er det brede samarbejde, som det vi ser i aften, så vigtigt - og en stor glæde.

Læs meget mere – og se alle årets vindere ved Danish Design Award her.