Den svensk-baserede alarmvirksomhed Securitas Direct Verisure - med aktiviteter i 14 lande - har oplevet betydelig fremgang gennem de seneste to år. En af årsagerne til succesen er kommunikation - baseret på forskellighed og god kemi.

Det siger Michael Peterson, der er Head of Corporate Communication, Media & Investor Relations i den næsten 7.000 mand store virksomhed.

Han - og Securitas Direct Verisure - stoppede for to år siden samarbejdet med det hidtidige PR-bureau, Grayling, og hyrede i stedet danske Frej Elbæk Schjeldal, der på det tidspunkt netop var startet som selvstændig efter i en årrække at have arbejdet som kreativ strateg for PR-bureauet PrimeTime Kommunikation.

Målet for den hæderkronede alarmvirksomhed var at trække brandet i en ny retning.

- Vi stod over for en meget vigtig periode i virksomhedens udvikling og havde brug for en stærk strategisk forankret kommunikationspartner, der meget markant turde udfordre os og hjælpe os med at flytte vores brand i en ny retning, siger Michael Peterson og tilføjer:

- Med vores afsæt som Europas største alarmvirksomhed har vi skullet positionere os inden for ”smart home” sektoren i Europa med et væld af integrerede løsninger til hjemmet.

For ham har alarmbranchen de seneste år gennemgået en udvikling, man godt kan sammenligne lidt med den udvikling, fjernsynet har gennemgået, da man gik over til fladskærms-tv, samtidig med at internettet gav mulighed for, at integrere tv-tjenester på tværs af platforme.

- Vores kunderelationer rækker i dag langt videre end en aftale om en overvåget indbruds- eller brandalarm. Og omdrejningspunktet for vores arbejde på kommunikationsfronten har været at udvikle en strategi, der på tværs af vores mange markeder på den ene side skaber en ensartethed, men som også rummer stor fleksibilitet for det enkelte marked til at tilpasse sig til nationale forhold, siger Michael Peterson.

Vigtigt med uenighed

Den rigtige sparringspartner har Securitas Direct Verisure fundet i Danmark - hos elbæk strategi & kommunikation - og de to parter er ikke i tvivl om, at resultaterne kommer, fordi der er plads til uenighed - stor uenighed.

- Vi har faktisk skabt en arbejdsmodel, hvor vi systematisk forsøger at nå dertil, hvor vi er uenige. På den måde tvinger vi hinanden til virkelig at argumentere kompetent for vores ideer. Udfordringen er at turde og at udnytte, at vi er forskellige. Faktisk ville jeg blive nervøs, hvis vi ikke var uenige undervejs. Når man samarbejder med et kommunikationsbureau er det jo ikke for, at de skal stå og klappe dig på skulderen og sige, at du er fantastisk, siger Michael Peterson.

Også for Frej Elbæk Schjeldal har de seneste to år været interessante:

- Den proces, vi har været igennem med Securitas Direct Verisure, har været meget intens, og sammen med Michael Peterson og resten af kommunikationsteamet hos Securitas Direct Verisure er jeg ganske stolt over, at vi både har formået at skabe markante resultater på kort sigt - og skabe en kommunikations-platform, der sikrer sammenhæng mellem intern kommunikation, PR og marketing, siger han.

Elbæk strategi & kommunikation har hjulpet Securitas Direct Verisure med bl.a.:

- Lancering af internationalt samarbejde med virksomheder som Panasonic, ASSA ABLOY og Anticimex -

- Opstart af kommunikationsindsats i Belgien og Holland

- Håndtering af PR for i Sverige (virksomhedens største marked i Norden)

- Afvikling af strategi-workshops for kommunikations ansvarlige for de respektive lande.

Blandt resultaterne er en vækst på 300 procent på i presseomtalen på de nordiske markeder. Og så får Securitas Direct Verisure gennemsnitligt 15.000 nye kunder ind om måneden...