Hvis din virksomhed ikke findes på nettet, findes den stort set ikke.

Det er udgangspunktet for en ny, nordisk kampagne fra søgegiganten Eniro, skabt i samarbejde med social media-bureauet Patchwork.

Eniro er især kendt for sine søgetjenester, der også omfatter Krak i Danmark og Gule Sider i Norge, og én af kernekompetencerne er netop at hjælpe virksomheder med at optimere deres markedsføring og synlighed på tværs af en stribe digitale kanaler.

Den nye kampagne tager derfor udgangspunkt i den passionerede kødbolleentusiast Karl, der forsømmer at være synlig på nettet og derfor ikke lykkes med at trække kunder til sin restaurant.

- Vi vil gerne være de mindre erhvervsdrivendes digitale marketingpartner. Det kræver et stærkt kendskab til lokalmiljøet og relevante services, som matcher kundernes behov. Dem ruller vi ud nu i en større B2B-indsats i hele Norden, siger Jan Vraagaard, marketingchef hos Eniro.

Eksemplets magt

Jan Vraagaard peger på, at små og mellemstore virksomheder ofte er drevet af passionerede mennesker, der kan miste kunder ved ikke at have tid og viden nok til at få styr på den digitale tilstedeværelse.

- Og så risikerer de, at resten af verden aldrig oplever de fantastiske produkter og ydelser, der opstår ud af dedikationen til håndværket. Det er der, vi kommer ind i billedet. Vi hjælper kunderne med at være synlige, så de kan bruge tiden på det, de er gode til, siger han.

Om valget af kødbolleuniverset fortæller kreativ direktør Mark Mikael Müller fra Patchwork:

- Nogle gange er eksemplets magt det bedste, når man skal forklare noget komplekst. Vi blev alle sammen hurtigt forelskede i Karl og hans kamp for den perfekte kødbolle. En kamp, som mange i målgruppen kan spejle sig i. Målet var at lave nogle korte emotionelle fortællinger, der satte problemstillingen på spidsen på en sympatisk måde.

Kendt instruktør
Kampagnen byder på tre film, der alle leder ind til specifikke værktøjer – og de lanceres på Eniros egne kanaler, herunder web, Facebook, YouTube og LinkedIn i Sverige, Danmark og Norge.

Du kan se den første film i serien herunder. 

Den er produceret af Patchwork og instrueret af Torben Kjelstrup – manden, der instruerede sidste års globale video-hit til det colombianske band Bomba Estéros nummer ”Soy Yo”.