Antallet af sager om ulovlig deling af nøgenbilleder vokser eksplosivt, og et ord som hævnporno har allerede fundet en fast plads i den danske ordbog. Samtidig har politiet sjældent ressourcerne til at gøre noget ved de mange sager.

Så nu samarbejder Call me og HELP Forsikring om at tilbyde Call me-kunder rådgivning og advokathjælp i tilfælde af digitale krænkelser såsom ulovlig deling af billeder/videoer, chikane, afpresning, falske profiler mm. Produktet kaldes WebHELP, og Call me-kunder kan fremover føje det til deres mobilabonnement.

– Som mobilselskab arbejder vi hele tiden på at sikre vores kunder det bedst mulige produkt, og som en del af vores DNA opfordrer vi mennesker til at tale ordentligt til og med hinanden og til gensidig respekt, siger Anthony Lim, salgs- og marketingdirektør hos Call me.

– Derfor har vi også gjort os mange overvejelser om, hvordan vi bedst muligt kan være en del af løsningen på et desværre voksende problem. Vi tror på, at det handler om at skabe tryghed. Og det skal forsikringen bidrage til.

Advokater skal sikre trygheden

HELP Forsikring har specialiseret sig i at tilbyde juridisk rådgivning som et forsikringsprodukt, og de står klar med advokater, hvis Call me-kunder bliver krænket.

– Vi kan hjælpe til at stoppe delingen af billeder og videoer, ligesom vi kan sørge for at tage kontakt til krænkeren, siger Kristian Nordbye, Country Manager i HELP Forsikring.

– Og da det ofte er teenagedrenge, som deler den her slags, inddrager vi også gerne deres forældre. På den måde kan vi hjælpe til at skabe noget tryghed for særligt unge mennesker, der ser fortvivlet til, mens myndighederne sjældent har ressourcer til at gribe ind.

Vi har et ansvar for vore børns ageren

Call me har gennem selskabets TAL ORDENTLIGT-kampagner gode erfaringer med at opfordre til gensidig respekt blandt børn og unge.

Det nye tiltag skal hjælpe til at bygge videre på det eksisterende budskab og sikre, at forældre trygt kan sende deres børn ud i det digitale univers.

– Som forældre og som samfund har vi et ansvar i forhold til at lære vores børn, hvad der er acceptabel adfærd på nettet, og hvilke risici der er forbundet med en digital tilstedeværelse, så fremtidens generationer lærer at navigere i en mere digital virkelighed, uddyber Anthony Lim.

– Som forældre er vi naturligvis optaget af, hvordan vi bedst kan beskytte vores børn, og derfor er det også klart, at det stigende antal sager om hævnporno skaber en utryghed. Netop den utryghed forsøger vi at imødekomme ved at tilbyde et sikkerhedsnet, der skal skabe tryghed for både de unge og deres forældre, slutter Call me-direktøren.

Jangaard Mark er bureauet bag, og du kan se filmen her:

Om WebHELP-produktet

  • Hjælp til at få fjernet indhold på internettet
  • Direkte kontakt til krænkeren (eller krænkerens forældre)
  • Formidling af krav eller trussel om erstatning
  • Op til 30 timers bistand pr. år
  • Ingen selvrisiko på de 30 timers bistand
  • Juridisk bistand for op til 100.000 kroner pr. sag ved tvister

 

Læs mere her