Det internationale samarbejde mellem den danske popstjerne MØ og softwaregiganten Microsoft - MØxSurface - har gennem det seneste år med stor succes udfoldet sig i 12 europæiske lande.

Nu afsluttes projektet, og det sker med stor tilfredshed hos begge parter: Friske tal viser, at kampagnen er nået ud til mere end 30 millioner forbrugere verden over.

- Samarbejdet med MØ har været en spændende måde at få vores produkter i spil i en ny og kreativ kontekst. Det har vist, at teknologiske samarbejder kan bringe de travle og uopnåelige verdensstjerner helt tæt på deres fans, siger Sara Høyer Kragelund, der er Marketing & Communications Manager hos Microsoft Denmark.

MØxSurface har kørt siden efteråret 2015, og et af de centrale omdrejningspunkter i projektet har været et ”fannzine” - et trykt magasin, skabt af MØ i samarbejde med fans fra hele verden.

Fanzinets titel blev ”Empty Billboards And Overloaded Minds” - og blev i sommer eksponent for en ny kreativ form for markedsføring, og en ny måde at kommunikere fans og kunstner imellem.

Sikret omtale i hele verden

Ideen var, at den populære danske sangstjerne - der bl.a. er kendt for hit-singlen ”Final Song” og sangen ”Cold Water” med Major Lazer og Justin Bieber - inviterede fans til at dele deres tegninger, historier, digte og billeder i en åben online notesbog, OneNote, som naturligvis var hostet af Microsoft.

Over 400 fans fra flere end 35 forskellige lande bidrog via MØ’s digitale notesbog til fanzinet, der udkom i juni og blev distribueret både af fansene selv, MØ og via merchandise-stande til udvalgte koncerter - fra Rusland til USA.

Samtidig sikrede projektet Microsoft fin omtale af både OneNote-programmet og Surface Pro 4 - bl.a. ved at vise, hvordan MØ benyttede disse produkter som værktøj til at bringe sin personlige kommunikationsform ind i et digitalt univers, uanset hvor hun i projektperioden befandt sig i verden.

- MØ’s personlige fanzine blev skabt i samarbejde med fans fra hele verden. De har skrevet og tegnet i den samme OneNote, og hun har lært dem bedre at kende. På den måde viser projektet her, at nye værktøjer kan bringe kunstnere og fans endnu tættere sammen, hvilket er til glæde for alle, og det er vi rigtig glade for at kunne bidrage til, siger Sara Høyer Kragelund.

Nomineret til pris

Netop nu er MØ koncertaktuel - også herhjemme - og på den danske sangerindes efterårsturné, der bringer hende rundt til 21 forskellige engelske og europæiske destinationer, vil der også være gratis eksemplarer af fanzinet at hente for fans i merchandisestanden.

Og så er projektet MØxSurface i øvrigt lige nu nomineret til en Music Ally Digital Music Award, i kategorien Innovation in Music & Brands.

Projektet fra MØ, Microsoft og Volume er nomineret i kategorien sammen med nogle af de bedste internationale bureauer, WMA for deres samarbejde med Viber, We Make Awesome Shit for deres samarbejde med Greenpeace og Listen for deres samarbejde med Matthew Dear og Microsoft.

Vinderne vil blive annonceret i London den 26. oktober.