Det er ikke let at navigere sikkert gennem den digitale marketing-jungle, hvor ting og begreber som SEO, AdWords, touchpoints, wireframes, native advertising, influencer marketing og programmatic blot er en lille del af den lingo og virkelighed, den marketingansvarlige forventes at beherske og forstå.

Og det er langt fra alle virksomheder, der formår at løfte opgaven, lyder det fra Line Brisson Skattum, adjunkt ved Erhvervsakademi Aarhus, hvor hun bl.a. underviser danske og udenlandske studerende i digital marketing.

– Det er typisk enten virksomheder, som er født digitale eller har råd til at afsætte et stort budget til online markedsføring, der opnår et solidt afkast. Det er blevet en enorm udfordring at nå forbrugerne, og det kræver mange ressourcer at holde sig ajour med tendenserne og den teknologiske udvikling, siger Line Brisson Skattum.

– Selve oprettelsen af en onlineannonce tager måske ikke lang tid, men hvis du ikke har researchet ordentligt og ikke kender dine forbrugere, så er sandsynligheden for at opnå succes med online markedsføring lille.

Udvikling af online annoncering

Samme erfaring har Rune Hansen, der er CEO i det digitale bureau OnlinePartners, gjort sig.

Firmaet arbejder til dagligt med digital marketing, og via sine mange kunder, kan han se, at online annoncering har ændret sig væsentligt de senere år:

– For fem til ti år siden, var det ikke unormalt, at en lille webshop vandt over de store brands på de digitale markeder. Bare de gjorde noget på nettet, havde de succes. I dag er der over 100 håndtag, som man skal kende og kunne justere på, hvilket gør det svært for mange virksomheder at fastholde samme digitale succes.  

Udviklingen har medført, at bureauet, der en gang om året afholder en velbesøgt SEO-konference, nu også afholder Online Ads Summit i samarbejde med IBA Erhvervsakademi i Kolding, hvor der fokuseres på online annoncering.

– Normalt plejer vi kun at afholde konference om SEO. Men udviklingen inden for online marketing har været så vild, at vi godt kunne tænke os at zoome ind på online annoncering generelt, siger Rune Hansen.

Digital Copenhagen

Onlinepartners er langt fra ene om at afholde konferencer, der skal klæde danske marketingansvarlige bedre på til den digitale nutid.

Dansk Markedsføring er også på banen med en konference, Digital Copenhagen, hvor der zoomes ind på de strategiske værktøjer, koncepter og perspektiver, der gør virksomhedens marketingansvarlige i stand til at få det maksimale ud af den digitale transformation.

Det kan du læse meget mere om her.