I uge 21 og 22 eksperimenterede Vizeum og Posterscope – i samarbejde med Danske Licens Spil – med et interessant Digital Out of Home (DOOH)-setup, der viser, hvilke nye outdoor muligheder, digitale reklameskærme har at byde på.

Mikkel Lieche, Brand Manager i Danske Licens Spil, er begejstret over det tidsstyrede setup på de digitale skærme, som bl.a. inkluderede et dynamisk nedtællings feed.

- Hos Danske Licens Spil vil vi gerne teste nye innovative løsninger og være med til at flytte grænserne for traditionelt medieindkøb. Med fire forskellige budskaber over otte dage, havde vi brug for en meget dynamisk digital OOH løsning, siger Mikkel Liechti.

- Klassisk OOH er for statisk. Dette setup gav os mulighed for at køre forskellige budskaber i løbet af dagene, i specifikke tidsrum og derved nå potentielle kunder på en helt ny måde, fortsætter Mikkel Liechti.

Gylden time for gamblere

Kampagnen bød på ”Den magiske time”, hvor der hver dag mellem 20 og 21 blev kastet masser af gratis spins, kolde kontanter og præmier i spillernes retning fra de digitale skærme.

Det blev rullet ud med to forskellige kreativer, der promoverer dynamisk countdown i timerne op til og under selve tilbuddene i den magiske time.

Setuppet testes også af på en todelt kampagne for ”Sofies kolonihave”, hvor spillere i første del kan optjene gratis spillekroner til det kommende spil, og hvor selve lanceringen af spillet udgør anden del.

DOOH-kampagnen løb fra 26. maj til 2. juni, og den kunne opleves på AFA JCDecaux’ og Clear Channels digitale skærme på DSB-arealer og CPH Metro samt på danskespil.dk. Strategien stod Vizeum og Posterscope bag, mens Liveposter eksekverede.

Fagre nye verden

Det digitale setup er et godt eksempel på den form for dynamisk og digitalt OOH, der er i fuld gang med at puste nyt liv i det klassiske outdoor medie.

Det skyldes ikke mindst, at de digitale skærme gør det muligt for annoncører at øge budskabets relevans på reklameplakaterne ved at styre det i forhold til segmenterede lokationer og tidsrum.

I sidste ende betyder det, at den overordnede effekt ved kampagnen øges.

Undersøgelser fra Posterscope i England viser eksempelvis, at re-call og awareness stiger med omkring 63 pct. på dynamiske kampagner.

- Dette er på mange måder en spændende udvikling, da de dynamiske kampagner er med til at innovere outdoor mediet ved i højere grad at gøre det datadrevet, som vi kender det fra online medier, og samtidig kan der skabes synergi til andre digitale indsatser, siger Mads Siersbæk Alexandersen, der er Senior Client Director hos Posterscope.

Modig annoncør

”Den magiske time” og ”Sofies Kolonihave” kampagnerne testes naturligvis, og det sker i samarbejde med medierne ift. forskellige parametre, så de efterfølgende kan vurdere effekten ved at afvikle kampagnen differentieret ift. tid, location og content.

- Det er en fornøjelse at arbejde sammen med annoncører, som kan se potentialet i de nye medieplatforme og som gerne vil være med til at flytte grænserne for traditionel eksekvering. Vi glæder os til at følge op på effekten af de to kampagner, slutter Jeppe Borch, Account Manager for Danske Licens Spil i Vizeum.