Automatiske reklamekøb fylder mere og mere, primært inden for display-, mobil- og videoannoncering, men nu rykker det også ind på det nordiske outdoor-marked.

Bag tilbuddet står svenske Visual Art, som driver det største Digital Out of Home (DOOH)-netværk i Sverige med over 20 mio. kontakter ugentligt via bl.a. 600 skærme placeret på banegårde og i shoppingcentre.

Visual Arts DOOH-tilbud, der bedst kan beskrives som en hybrid mellem traditionel outdoor, tv og web, er endnu ikke tilgængeligt i Danmark, men ambitionen er til stede.

Med den automatiske handel af digital udendørs markedsføring tager Visual Art – i øvrigt med den dansk-baserede rejsesøgemaskine momondo som første kunde – et skridt i retning mod den fuldkomne digitalisering af outdoor-mediet.

Momondo: Det er fremtiden

Der er som udgangspunkt flere fordele ved automatisk indkøb af reklameplads. Ikke mindst kan kampagneplanlægning og selve indkøbet effektiviseres, og ifølge Visual Arts forretningschef, Hoss Khosravi, er der tale om et kundedrevet "win-win":

- Vi ved, at der er en efterspørgsel allerede, og vi synes, det er rigtig fedt, at vores kunde momondo nu tager skridtet sammen med os, siger han.

Han bakkes op af Per Christiansen, marketingdirektør hos momondo, der ser store perspektiver i udviklingen.

- Vi valgte at gennemføre et af Europas første automatiske DOOH-køb, da det giver os en større fleksibilitet ift. mediekøb samtidig med at innovation er helt centralt. Fra et strategisk perspektiv tror vi, det her er fremtiden, og derfor vil vi være med til at lede udviklingen, siger han.

Hos den dansk-baserede rejsesøgemaskine har man i de seneste år fulgt en strategi om at investere i inhouse-kompetencer.

Det har betydet et fokus på at uddanne medarbejderne til specialister inden for de digitale markedsføringsdiscipliner, hvor momondo eksempelvis er blandt Nordens største indkøber af Google AdWords.