Ikke meget matcher Holger Danske. Og dog. Græsset på Nya Ullevi er magisk. Det var nemlig på den græsplæne, John Faxe Jensen ramte kuglen ”lige i røven” i EM-finalen i 1992, og rejsen mod EM-guldet blev indledt.

I anledning af 25 året for den største danske fodboldtriumf har hummel besluttet at være mere end et logo på landsholdstrøjen.

Det danske sportsmærke vil inspirere herrelandsholdet til nye store resultater, og derfor er græsset fra det sted, Faxe scorede i 92, hentet hjem til Danmark, og placeret samme sted i Parken.

Alle husker, da John Faxe scorede til 1-0 i EM-finalen i 92 og tog det afgørende skridt mod den helt usandsynlige triumf: Danmark som europamestre i fodbold. Sammen med envision og M2 Film har hummel skabt en film over tyvetogtet til Göteborg.

Helt konkret har man fået tre danske fodboldfans til at måle sig frem til punktet på Nya Ullevi, grave græsset op og køre det hjem til Danmark.

Hjemme igen har man fundet det tilsvarende punkt i Parkens græstæppe og placeret græsset der – med hjælp fra John Faxe, som selvfølgelig er den, der lægger græsset ned.

Måske genfødes landsholdet?

Marketing Manager Morten Lund fra hummel siger:

– hummel var landsholdssponsor i 92, og vi er sponsor i dag. Derfor er det helt naturligt for os at lave vores egen markering af 25-året for EM-guldet. Men i virkeligheden handler det her lige så meget om, at vi vil inspirere herrelandsholdet anno 2017 til at skabe nye store resultater.

– Så det er ikke bare et stykke græs, vi har hentet. Det er selve magien fra dengang, som vi vil bringe tilbage til herrelandsholdet. Fra nu af vil et stykke af magien fra Danmarks største fodboldøjeblik være til stede, når holdet spiller i Parken.

For et år siden gav hummel og envision den første prøve på, hvordan man vil profilere hummel som en original og anderledes landsholdssponsor. Her iscenesatte hummel en storstilet genfødsel af herrelandsholdet, der stillede op i ”all-white” spilledragter i den sidste testkamp inden VM- kvalifikationen.

En symbolsk manifestation, der skulle vaske tavlen ren efter to mislykkede kvalifikationer og give landsholdet en ny start – og som blev belønnet med en sølvstatuette ved Clio Sports Awards i konkurrence med arbejder fra brands som Nike og Under Armour.

Om de to stunts kan hjælpe herrelandsholdet, finder vi måske ud af på fredag, når Danmark møder Polen i Parken i en af de sidste og afgørende VM-kvalkampe.

Se filmen om græs-stuntet her:

Og her møder Faxe græsset:

Interview med Faxe om stuntet: