I anledning af 500 års-jubilæet for reformationen vil Præsidiet for Reformationsjubilæet naturligvis agitere for et af de mange aspekter af den proces, der endte med dannelsen af det protestantiske kirke.

Det er naturligvis en særlig udfordring af trænge igennem med betydningen af Martin Luthers virke til danske unge, hvoraf hver fjerde intet kender til reformationen.  Og derfor spreder en ny kampagne rettet mod unge lige nu smil på diverse SoMe-platforme.

Det var det lille bureau Holy Truffle, der løb med opgaven, og bureauet har sammen med youtuberen Mathias Obdrup lanceret en video-føljeton til Facebook og YouTube.

Her følges youtuberens forsøg på at lave en moderne udgave af Martin Luther – en såkaldt LutherLike. Han forsøger med sin forgængers firstmover-mod at sprede budskabet om reformationen.

Facebook leverede målgrupperne

Mathias Obdrup får bl.a. barberet en klassisk munkefrisure. Han søsætter også en Kickstarter-kampagne for masseproduktionen af en moderne munke-hat. Kampagnen kulminerer lige nu med en musikvideo, hvor reformationen formidles med rap og ”Luther-bas-arm”.

Serien er nået ud til over 830.000 brugere på Facebook – på et annoncebudget under 7.000 kroner. Men den spredes også uden for sociale medier, lyder det fra opgavestilleren.

– Vi har med LutherLike kampagnen opnået præcis det, vi havde håbet på, siger Jens Oddershede, formanden for præsidiet for Reformationsjubilæet.

– Vi har engageret den yngre målgruppe på de sociale medier. Samtidig har vi fået positive tilbagemeldinger fra bl.a. folkeskolelærere, som vil inddrage kampagnen i undervisningen. 

Incitament for at sprede kampagnen er da også tænkt ind fra starten, lyder det fra bureauet bag.

– Kampagnen er gennemsyret af indhold, der giver unge mulighed for at tagge hinanden – enten som udfordring eller venligt drilleri. Og med en begavet og underholdende influencer slipper vi af sted med relativt lange og informationstunge videoer, siger Søren Krogsgaard, direktør i Holy Truffle.  

Musikvideoen kan ses her: