Hvert år hyldes de bedste reklamefilm med en række forskellige priser ved The True Award, hvilket du kan læse meget mere om her.

Som noget nyt uddelte TV 2 i år sin egen pris. TV 2-prisen bidrager med forbrugernes vurdering af hvilken reklamefilm, der har størst effekt.

Vinderen blev OK med reklamefilmen ”Fægtning”, som bureauet Agency Spring og M2 Film står bag. Den blev i øvrigt også belønnet med Norstats Publikumspris og De Studerendes Pris ved award-showet.

TV 2 tester løbende en lang række reklamefilm blandt et panel af forbrugere i TV 2's kreative vidensbank. Hensigten med at teste reklamefilmene er at finde ud af, hvilke reklamer der bedst øger involvering og motivation hos forbrugerne.

Vidensbanken er blevet til i samarbejde med Gallup, og resultaterne skal sikre den bedst mulige effekt af reklamekampagnerne sammenholdt med den kreative udførsel i reklamefilmene.

The True Award-juryen kårer en vinder af den bedste reklamefilm i kategorien ”TV & Bio” ud fra det højeste niveau i idé og eksekvering, mens TV 2 lader forbrugerne kåre årets vinder af TV 2-prisen.

OK, Læger Uden Grænser og Interflora

Ved testen i Den Kreative Vidensbank scorede vinderen af TV 2-prisen særligt højt på forbrugerens ønske om at se reklamen igen. En stor del af forbrugerne ville nævne reklamen, hvis de talte med deres venner om lignende produkter, og reklamefilmen ”Fægtning” har givet hele 23 procent af forbrugerne en mere positiv opfattelse af OK.

TV 2-prisens andenplads går til filmen ”Donor Uden Grænser” fra Læger uden Grænser, som scorer højt på, at forbrugerne synes, at filmen er overtalende og troværdig i sin kommunikation. ”Donor Uden Grænser” er produceret for Kommunikationsbureauet København af Nobody Cph.

TV 2-prisens tredjeplads går til filmen ”Odd Love” fra Interflora, som er produceret af Bacon for bureauet Brandhouse. Forbrugerne oplever reklamefilmen ”Odd Love” særligt sympatisk i det udslagsgivende. Både anden og tredjepladsen appellerer i høj grad til forbrugernes følelser og skiller sig dermed meget ud fra den humoristiske vinderfilm ”Fægtning”. 

- Vi er glade for, at vi kan bidrage med forbrugernes vurdering af shortlisten fra TV & Bio-kategorien. Forbrugernes mening om reklamefilm kan skabe et løft af kreativiteten og i sidste ende øge effekten af annoncørernes kampagner, siger Jacob Fischer-Nielsen, chef for TV 2 Kommercielle Partnerskaber.

- Stort tillykke til M2 Film, bureauet Agency Spring og OK med reklamefilmen ”Fægtning”, som scorer højt på at være involverende over for forbrugerne, hvilket er et rigtig vigtigt parameter, fortsætter han.

TV 2s kreative vidensbank

Vinderen af TV 2-prisen blev fundet ved at teste ni reklamefilm fra kategorien ”Bedste Film  – TV og biograf’ i TV 2's Kreative Vidensbank. De ni reklamefilm på shortlisten har været vist på TV 2's flade i løbet af 2014 og 2015.

Indtil videre er 230 reklamefilm blevet testet i TV 2's Kreative Vidensbank, og de generelle erfaringer fra vidensbanken viser, at kreativt stærke reklamer, som formår at involvere og motivere forbrugerne, også er dem, der genererer den højeste salgseffekt.

I alt har 600 repræsentativt udvalgte forbrugere været involveret i testen af shortlisten til TV 2-prisen ved at besvare en række spørgsmål om filmene.