Vinderen af årets Grand Prix til AEA, Advertising Effectiveness Award, blev Tryg Plus med mediabureauet Carat og reklamebureauet Hjaltelin Stahl som eksekverende kræfter.

På bureausiden vandt Hjaltelin Stahl med to arbejder. Ud over Tryg var det indsatsen for SPORTMASTER, der blev hædret. Robert/Boisen & Like-Minded vandt også to Awards, for Danica Pension og for Spies.

Også DDB Copenhagen fik to trofæer med hjem: Et for Royal Unibrews ”Tak Rock” kampagne og et for McDonald’s morgenmads-kommunikation. OMD blev mest vindende mediabureau med to ”sejre”.

Om tildelingen af Grand Prixen til Tryg Plus arbejdet, sagde juryen:

– Casen er et fremragende eksempel på en virksomhed, der påtager sig at løse en række bekymringer og udfordringer, som kunderne har, men som ikke i traditionel forstand indgår i en klassisk betjening af kunden.

– Kampagnen er tro mod Trygs DNA, og er bedst af alle årets cases i dokumentation af effekter og indsatser, baseret på en dybdegående indsigt i kundernes bekymringer.

– Fordelsprogrammet er udviklet til at matche behov, der normalt ikke forbindes med forsikring, men som kan have stor betydning for kunderne, skulle uheldet være ude. Hertil kommer, at resultaterne er både imponerende og overbevisende. Casen demonstrerer endvidere, at ROMI begrebet kan videreudvikles. En case mange vil kunne lære noget af, slutter juryen.

Resultaterne fra Tryg Plus arbejdet er:

• ROI på 38 pct. og ROMI på 12,1 gange.

• Churn blev forbedret med 30 pct.

• 65 pct. af kunderne er nu medlem af fordelsprogrammet.

• Præferencen blandt kunder er steget med 13 pct.

Ikke overraskende er man taknemmelige hos Hjaltelin Stahl:

– Vi er så glade og stolte. Glade, fordi vi igen vinder en Grand Prix, den ypperste pris for effektiv markedsføring, der mangedobler kundens investering. Stolte, fordi vi sammen med de dygtige mennesker hos Tryg er lykkes med at videreføre deres historiske position som en af Danmarks stærkeste markedsførere, siger Steffen Hjaltelin, CEO og senior partner.

Og de andre vindere er:

Der var naturligvis andre gode arbejder på AEA-podiet her til aften i KEAs kantine ”Trykkeriet”. De øvrige vindere er i vilkårlig rækkefølge. AEA sondrer ikke mellem kategorier:

Årets Markedsfører: Jørgen Vig Knudstorp, LEGO.

Motivation: ”Jørgen Vig Knudstorp og hans fantastiske team er de værdige og fortjente vindere af årets markedsfører. De har løftet LEGO’s marketingsstrategi til nye niveauer. LEGO er på mange måder i sin helt egen liga, når vi taler innovativ markedsføring”.

Der var i år 21 shortlistede arbejder ved AEA.