Et nyt projekt ved navn New Neighbours skal give unge flygtninge i Europa deres egen stemme midt i den politiske debat, sensationshungrende tabloid-historier - og faldende interesse i den almene og omskiftelige  nyhedsdækning.

Bag projektet står Vice Media og FN’s Flygtningehøjkommissariat, og aktiviteten er det første store redaktionsinitiativ fra mediehuset, hvor teams på tværs af 11 lande i hele Europa samler sig for at producere redaktionelt indhold fra deres region.

Projektet byder på en række førstehåndsberetninger fra unge, der er flygtet fra konflikt eller forfølgelse, giver indblik i deres dagligdag og fortæller om, hvordan de tilpasser sig og begynder nye liv rundt omkring i Europa.

Overskrifterne lyder fx Sådan blev en brydeklub mit nye hjem, da jeg flygtede fra Syrien... Jeg undslap krigen i Syrien, men jeg kan ikke undslippe det europæiske bureaukrati - og Mød den 17-årige fra Elfensbenskysten, som er moderigtig på mikrobudget.

Derudover dækker serien emner såsom at få nye venner, mens man fester i Europa, at efterlade en person, du elsker, og at integrere sig i et nyt samfund ved at slutte sig til det lokale fodboldhold.

Bidrag til positiv forandring

Som en del af projektet har Vice slået sig sammen med FN, der vil distribuere seriens indhold via sine sociale netværk med opfordringer til at støtte deres egen, globale #WithRefugees-kampagne - en international kampagne, der beder verdens regeringer om at handle med solidaritet og dele ansvaret for de flygtninge, der kommer til området.

Christopher Reardon, Chief of Content Production hos UNHCR siger:

- Udover at miste deres hjem er mange unge flygtninge afskåret fra deres venner, deres uddannelse og deres drømme. Men som vi ser med de unge mennesker, der delte deres historier i ”New Neighbours”-serien, kan flygtninge i høj grad bidrage til positiv forandring. Samarbejdet med Vice fejrer det ekstraordinære mod, den drivkraft og det engagement, unge kan bringe til de lande, der giver dem tilflugt. 

Sammen med fortællinger om integration på lokalt niveau, vil serien nå ud til publikum på tværs af landegrænserne, hvor der netop nu redaktionelt oversættes og udgives på 12 forskellige sprog, og ifølge Elektra Kotsoni, Editorial Director, Vice EMEA, er det mere end nogensinde afgørende, at ikke mindst medier tænker over, hvordan flygtninge-emner håndteres.

Ingen er bare flygtning

- Eftersom visse europæiske lande har foretaget en drejning og er blevet mere og mere lukkede over for udefrakommende er det vigtigt, at vi genovervejer, hvordan vi diskuterer disse emner. Det er også baggrunden for, at Vices europæiske redaktører bad unge flygtninge, der har bosat sig i de respektive lande for at skrive om noget, de havde på hjerte - hvad enten det var kærlighed, musik eller mode, siger hun og tilføjer:

-  Vi ønskede at vise, at ligesom alle vores andre bidragsydere har disse unge mennesker komplekse personligheder, der ikke kan defineres blot ved at være flygtninge.

Vices redaktioner i Danmark, Storbritannien, Spanien, Italien, Sverige, Tyskland, Frankrig, Grækenland, Holland, Schweiz og Østrig deltager i projektet – og du kan læse flere artikler i serien her.

Læs også hele brevet fra redaktøren her.