Om ganske kort tid bringer en grøn karavane for 35. gang musikoplevelser ud til en stribe danske byer.

Som sædvanlig står Tuborg og Muskelsvindfonden bag den grønne koncertturné, men de får i år selskab af en tredje partner i skikkelse af YouSee.

Det betyder bl.a., at det ikke længere kun er de helt store og populære danske bands og solister, publikum kan stifte musikalsk bekendtskab med ved Grøn Koncert, der i øvrigt har skiftet navn til ”bare" Grøn.

YouSees bidrag til den musikalske fest er at sørge for at talentfulde artister – der så at sige er grønne i Grøn-sammenhæng – også får muligheden for at optræde og ikke mindst komme på tour med nogle af de største navne i dansk musik.

Det sker på en særlig scene, der popper op, når der er pauser mellem de etablerede kunstneres optrædener.

Plads til talent

Den nye scene er døbt ”Fra grøn til Grøn”, netop fordi den skal udgøre en platform for artister, der er er på nippet til at bryde igennem.

- Vi er meget begejstrede for at være en del af Grøn 2017, der både er Danmarks stærkeste musikbrand og samtidig gør en kæmpe forskel for mennesker med muskelsvind. YouSee Musik er en af de største musiktjenester her i landet, og derfor synes vi også, det er helt naturligt, at vi sammen med de grønne koncerter tager et ansvar for udviklingen af den danske musikscene, lyder det fra Jaap Postma, koncerndirektør i YouSee, i en pressemeddelelse.

- Mange nye danske kunsterne bliver streamet meget, men får ikke mulighed for at optræde live. Det laver vi sammen med Grøn om på, når vi giver de nye og upcoming mulighed for at spille for over 150.000 mennesker, fortsætter han.

Power to the people

Ifølge YouSees marketingdirektør Carsten Elmose er der rigtig mange gode grunde til, at partnerskabet giver mening set fra et markedsføringsmæssigt perspektiv.

Som nævnt er Grøn landets største koncertturné, og YouSee Musik er en af landets største musiktjenester, hvor danskerne streamer timevis af musik, så koblingen ligger lige til højreskøjten.

- Dertil kommer, at vi dermed bringer en ny aktualitet til Grøn, da vi gør det muligt for danskerne at være med til at bestemme nogle af de artister, der skal med på koncertturnéen og spille på den nye scene, siger Carsten Elmose og peger på, at det naturligvis alt sammen er med til at brande YouSee Musik som danskernes musikalske streamingtjeneste numero uno i skarp konkurrence med fx Spotify.

Selve afstemningen kommer til at foregå på www.youseelive.dk. den 7. juni.

Her vil publikum kunne stemme på deres favoritter mellem nogle af de mest populære og mest streamede artister, og dermed være med til at bestemme, hvem der skal træde op på Grøns ny scene.

Jacob Bartholin, der er partnerskabschef i Muskelsvindfonden, ser netop dette som en stor styrke ved det nye partnerskab med YouSee.

- Streaming er et godt værktøj til at se, hvad publikum faktisk lytter til. Her og nu. Også derfor er vi glade for at samarbejde med YouSee Musik. For med dette samarbejde kan vi matche konkret digital musikadfærd med det musik, vi sætter på plakaten.  Med samarbejdet gør vi vores og YouSees kunder til medejere og medskabere, når vi sætter programmet på den nye scene. Det er en helt ny model som samtidig kan ses i forlængelse af vores nye navn, som vi også har fået af vores publikum, siger han.

Plads til forskelle

De grønne koncerter arrangeres for 35. gang af Muskelsvindfonden og Tuborg, og musikprogrammet afspejler Danmarks største musiktour-ambition om at skabe plads til forskelle – der er både plads til rap, pop, hiphop R’n’B og rock på plakaten, og nu også artister, der stadig har deres helt store gennembrud til gode.

- Nogle gange kommer sommerens største hits fra musikere, der endnu ikke er brudt helt igennem lydmuren på den danske musikscene. ’Fra grøn til Grøn’-scenen giver os mulighed for at få disse artister med, så vi har et program, hvor der både er plads til garvede artister og de helt ”grønne”, fortæller indsamlingschef i Muskelsvindfonden, Theis Petersen, der bakkes op af  Peter Giacomello, sponsorchef hos Tuborg.

- Med de grønne koncerter har vi altid ønsket at gøre noget ved musikken. Vi er rigtig glade for, at vi nu også kan tage artister med, der måske kun har et enkelt hit i bagagen – men et hit der til gengæld fortjener at blive hørt live, siger han.

Vil forlænge oplevelsen

Ud over de allerede nævnte ting, så forventer YouSee også at aktivere det nye partnerskab i løbet af året.

- Vi agter at skabe masser af god content, som kan være med til at forlænge Grøn-brandets levetid ud over de måneder, hvor turnéen ruller, siger Carsten Elmose.

Hvad kunne det fx være?

- Vi producerer en dokumentarfilm fra årets Grøn, hvor bl.a. artister og publikum portrætteres, som vi planlægger at dele på vores egen tv-kanal senere på året. Det er blot et af de mange content-tiltag, vi har på vej i kølvandet på det nye partnerskab, slutter Carsten Elmose. 

Se en lille film om det nye samarbejde her: