Hvis Kim Jong Andersen var John Faxe Jensen, ville vi skrive, at han ramte den lige i røven.

McCann Copenhagens kreative direktør spåede Cyber-løverne her i Cannes for markedsforing.dk og ramte 10 ud af 10.

Faxe skød en gang, og Kim Jong, alias Bamsen, sendte ti digitale forudsigelser af sted, og de udløste Awards.

Gisele Bündchens hidsige attack i ”I will what I want”, skabt af Droga5 i New York fik Cyber-juryen helt op af stolene. Hvorfor? Det er jo bare en reklamefilm med en sprælle-kone i noget svedigt tøj, ikke?

Nej-nej-nej…

Den indeholder det, en ægte Cyber-ting skal. Fedt content, en effekt som ingen havde håbet på, og med en markedsudvidelse af enorm karakter. Naturligvis med de digitale touchpoints og muligheder strikket ind i sweateren, som den slags skal.

Under Amour er et high end brand bygget over beklædning med specialfibre, oprindelig udviklet sammen med NASA, til astronauter. Det kan naturligvis kommercialiseres, og det blev det. Til mænd og andre ekstrem-tosser. Jo vildere, desto bedre.

Og med en tøjkvalitet, der flytter sved, som Nilen flytter mange hektoliter afrikansk mudder ud i Middelhavet.

Men kommunikeret og markedsført til mænd, via den storytelling man nu skaber til mænd, og så kan det ikke være overraskende, at mænd købte ind på det.

Hvorfor ikke også kvinder?

De er vel lige så ”ekstreme” som mænd? Det er de da, og her kommer Gisele Bündchen ind i billedet. For at gøre en lang historie kort, købte moderne kvinder også ind på slagserier og spark til boksebold, og vupti… Salget af Under Amour voksede i forlængelse af kampagnen med 28 pct. via erobringen af et helt nyt marked.

Tillykke til Under Amour og Droga5, og tak til Kim Jong Andersen for at ramme Cyber-vinderne lige i røven.

Et slags efterskrift

PS: I al dansk beskedenhed: Cyber er den eneste kategori, hvor danske bureauer har slået svenskerne. En sølv og en bronze tæller i Cannes langt mere end de blå-gules tre bronze. Det er også det ringeste resultat for Sverige i Cyber nogensinde.

– Det er ikke noget, du skal forske videre i, sagde en Forsman & Bodenfors-planner, der ikke ønskede at blive set med en dansk journalist, endsige identificeret.

Det forstår man. Bureauet blev nemlig udnævnt til verdens bedste uafhængige bureau 2014 i Cannes, mens the Gunn Report kalder F&B for ”the most awarded agency 2014” og ”the most awarded agency in digital 2014”.

Bureauet vandt en trøstpræmie i år, og det er Grand Prix’en i Creative Effectiveness for Volvo Trucks Life Test series, og det er jo ikke så ringe.