Danmarks er igen i år repræsenteret med tre jurymedlemmer til Cannes Lions-festivalen.

Martin Chapman, Head of Design og partner i Magnetix, sidder med i ”Mobile” juryen sammen med den brasilianske jurychef Joanna Monteiro.

Hun borger for kvaliteten, idet Joanna Monteiro har høstet 20 Cannes Lions løver, herunder en Grand Prix i Mobile sidste år. Kategorien er stadig ”frisk”, idet Mobile kun har eksisteret i tre år.

Har Martin Chapman bemærket noget, han regner med “dominerer” i år?

– Det virker som om, det at tænke ”mobile first” for alvor er ved at få medvind. Dem der klarer integration til mobilen bedst, er dem der ikke bare genbruger deres indhold på tværs af medier, men i stedet tilpasser oplevelsen til både skærm og kontekst.

– Det er ofte en udfordrende øvelse at gøre sin kommercielle kommunikation lige relevant, uanset hvor og hvornår man møder den, så når jeg har set en indsendelse, der har formået at ramme en helt gnidningsfri brugeroplevelse på tværs af digitale kanaler, wearables eller andre integrerede accessories, har det for alvor virket imponerende.

Vi er mætte af rå data-mængder

Har du spottet nogle tendenser inden for kreativitet?

– Der har været en lidt kedelig tendens til at muligheden for at kunne udstille data har været hæmmende for kreativiteten inden for digital kommunikation. Jeg kan sagtens forestille mig de brainstorms, hvor en velmenende kreativ pludseligt har udbrudt: ”Vi laver en data graphic,” og resten af teamet bare har tænkt: ”Giv ham en lønforhøjelse”.

– Det har helt sikkert ikke været en irrelevant fase at være igennem rent udviklingsmæssigt, men jeg tror, vi er ved at være mætte af rå mængder af tal og grafer, der ikke tjener et decideret kommunikativt formål.

– Jeg tror naturligvis, at vi som leverandører af digitale løsninger fortsat vil tage udgangspunkt i den indsigt alle disse dataudtræk giver os, men der vil blive stillet større og større krav til, at det bliver usynligt for slutbrugeren.

– Det vil efter al sandsynlighed lede til mere menneskelige brugergrænseflader og skræddersyet relevans i anbefalingerne til den enkelte. Så kan vi som kreative igen føle os frie til at designe oplevelser og fortælle historier.

Åbne diskussioner er vigtige

Har juryen fået nogle retningslinjer, der er interessante?

– Det handler rigtig meget om at vise indsendelserne respekt ved at være ihærdig i sin bedømmelse. Det er kun ca. 3 pct. af alle indsendelserne, der ender med at blive hædret med løver – og det er ikke helt billigt at sende sin case ind.

– Så grundighed i test og åbenhed i diskussionerne om indsendelserne er enormt vigtigt. Det bliver håndhævet med en meget punktlig professionalisme af festivalen, der opfordrer til fairness og gerne griber ind, hvis juryen eksempelvis bliver overmodig og vil klare det hele på en nat.

– Vi skal jo helst være friske og udhvilede, når vi gør vores juryarbejde. Sidste år jokede vi med, at ”the festival is watching”, og det er nok ikke helt forkert.

Kan du give et bud på en “vinder” anno 2015.

– Det tør jeg slet ikke. ”The festival is watching,” slutter Martin Leslie Chapman, der også sad med i sidste års Mobile-jury, hvilket bør tolkes som en cadeau til hans professionalisme. Vi hører mere fra Martin Chapman, når Mobile bedømmelserne rammer Palais des Festival mandag den 22. juni.