Mediegiganten AOL blander ledelseskortene på en ny måde herhjemme.

Det medfører, at Jesper Laumand tager over efter Jakob Stigler og bliver nordisk chef pr. 2. juni for en medievirksomhed, der har ændret sig markant de senere år.

Hvor AOL tidligere sad solidt på et nichesegment – seeding af onlinevideoer – med Go Viral og senere Be On som drivkraften - har den danske del af AOL blandt andet lanceret ONE by AOL-platformen.

Dertil kommer mobile tiltag og ikke mindst fusionen med Yahoo, som forventes gennemført i nærmeste fremtid.

Mere ansvar til Laumand

Fremover bliver det dermed Jesper Laumand, der skal fortsætte Stiglers arbejde, og han skal ikke bare være med til at forme AOLs strategi i Norden. Han skal også stå i spidsen for virksomhedens kommercielle aktiviteter.

Det er langtfra fremmed for Jesper Laumand, da han har fem års erfaring alene fra Be On og AOL som nordisk salgschef. Dertil kommer erfaring fra Wupti.com og L’easy.

- Henover sommeren styrker vi vores position som en af verdens største digitale medievirksomheder, og vores tilbud til nordiske annoncører bliver yderligere forbedret med hensyn til både inventory, data og teknologi, lover den nye nordiske chef i AOL, Jesper Laumand.

- Jeg er beæret over at få mulighed for at drive projektet frem, og det er min ambition, at vi lykkes med at blive den foretrukne digitale partner for både kunder og bureauer – ikke bare i Danmark, men i hele Norden, fortsætter han.

Stigler bag nyt bureau

I sin nye stilling tager Jesper Laumand som nævnt over for over fra den nuværende nordiske chef, Jakob Stigler, som efter otte år i AOL skal prøve kræfter med nye udfordringer i form af et nyt bureau.

Det bliver i selskab med Thor Otar Nielsen, hidtidig Head of Strategy & Planning i AOL, der også takker af for nu.

- Jeg har haft otte gode år i AOL, som har budt på mange spændende tiltag og rivende udvikling – ikke bare for AOL, men også for mig personligt. Ikke nok med at vi har skabt os en unik position i Norden, har vi også formået at markere os globalt, siger Jakob Stigler, der fx i fjor var dansk repræsentant i juryen ved VM i reklame, Cannes Lions.

- Det er jeg utrolig stolt af, og nu er jeg klar til at gå nye veje i eget bureau sammen med Thor, hvor vi vil fokusere på at hjælpe kunder med at udvikle strategier til lancering af globale projekter. Jeg glæder mig til nye udfordringer, men vil fortsat følge AOL fra sidelinjen, siger Jakob Stigler og fortsætter:

- For en virksomhed som AOL, der befinder sig i et konstant foranderligt medielandskab, er det vigtigt at være på forkant. Derfor åbner det for mange nye muligheder, at AOL nu får et friskt pust med en ny styrmand ved roret. Jesper er vant til at arbejde med kunder og løsninger på tværs af de nordiske markeder, og jeg har fuld tillid til, at han er den rette mand til at sikre AOLs fremtidige vækst i Norden.

AOL skifter navn

Han bakkes op af John Baylon, Head of Advertising i AOL International.

- Der skal lyde en stor tak til Jakob og Thor for deres dedikation og hårde arbejde med at opbygge Be On i Norden. Vi ønsker dem begge det bedste med deres nye bestræbelser. I takt med, at vi nærmer os afslutningen på Yahoo-fusionen er jeg glad for, at Jesper har påtaget sig rollen som nordisk lead og går efter at udvide vores produkter og løsninger i Norden, siger han.

Udnævnelsen af Jesper Laumand er dog ikke det eneste, AOL har i støbeskeen. I sidste måned kom det frem, at AOL får nyt navn.

Det bliver Oath, og som AOLs CEO, Tim Armstrong, sagde i et interview i sidste måned, er det ikke tilfældigt, at Oath rimer på growth, for det er lige netop det, der er ambitionen – altså at vækste. Også i Norden.