LOS ANGELES: Hvis den kreative branche i Danmark fortsat skal gøre sig internationalt gældende, er fokus nødt til at blive rettet mod udlandet.

Det fastslår Lars Bastholm, én af Danmarks mest prisvindende reklamemænd og eneste dansker, som hidtil har vundet Grand Prix hele tre gange ved Cannes Lions, eller VM i reklame.

Han mener danske kreative er for tilbageholdende med at prøve lykken i udlandet og grundlæggende føler sig for trygge i den danske andedam.

Selv har han de sidste 10 år opholdt i USA. Først i New York, efterfulgt af Los Angeles, hvor han de sidste to år har udgjort den øverste kreative ledelse for det Publicis-ejede digitale bureau Rosetta, hvor han til dagligt håndterer kunder som Samsung, Kraft og Activision.

Det undrer imidlertid Lars Bastholm, at der ikke er flere danskere, som prøver lykken uden for landets grænser. Han fastslår, at der er flere gode eksempler på danskere, som har skabt sig en fremragende karriere ved at rejse ud.

- Det er ikke nok at orientere sig mod internationale reklamebranche. Du er nødt til at skabe dig nogle erfaringer og vise, hvad du kan præstere. Det er min påstand, at danske kreative er præcist ligeså dygtige som kreative i London, New York og Los Angeles. Det eneste de mangler, er blot at komme ud af vagten og vise deres værd, fastslår Lars Bastholm.

- Jeg løber konstant ind i svenskere, der arbejder internationalt i reklamebranchen, men det er derimod alt for sjældent, at jeg løber ind i unge danske kreative, konstaterer han og mener, at de kreative talenter burde hige efter al den inspiration, der er at hente, dels fra et internationalt orienteret miljø, men også fra at prøve kræfter med store internationale kunder.

Ideen er det vigtigste

Det er præcist den fremgangsmåde, der har ført den danske filminstruktør Adam Hashemi frem i blandt eliten af instruktører, der arbejder med de største budgetter i den internationale reklameindustri.

Han aflurede allerede i en tidlig alder, at faren lurer for at blive hængende og sole sig i påskønnelsen af sit kreative talent, men satsede i stedet på at forfine sit håndværk i samarbejde med den prisvindende filminstruktør Nicolas Winding Refn, som opdagede Adam Hashemi for sit arbejde med en musikvideo, som gik verden rundt på tv-kanalen MTV.

Herfra tog han springet til DR’s børne-tv indtil turen gik videre til Bacon, hvor han fra starten kom til at snuse til international reklame. Herfra lærte han lynhurtigt, hvilke høje krav, der blev stillet for at kunne begå sig på den internationale scene.

Sideløbende med reklamefilmene har han arbejdet på at udvikle en tv-serie og arbejder i øjeblikket på en spillefilm i samarbejde med manuskriptforfatteren til filmen Blood Diamond, hvorfor det i år kun er blevet til tre reklamefilm for Land Rover, Audi og Nike, hvor instruktøren netop har lagt sidste hånd på en reklamefilm for Nike, der ventes at gå i luften i løbet af efteråret.

- Jeg har valgt kun at lave tre reklamer, hvilket er baseret på mine prioriteter i fiktion og at antallet af gode, kreative reklameidéer desværre ikke er så højt, fortæller Adam Hashemi og afslører, at han modtager mellem fem og ti manuskripter hver uge fra produktionsselskaber som Bacon, Blink og David Finchers RESET, der hører til blandt den internationale reklameindustris førende produktionsselskaber.

- Det er først og fremmest vigtigt, at du står med en idé, som du kan stå inde for, siger instruktøren.

Han fremhæver, at det allerede fra start gælder om at rydde en masse sten af vejen og få en afklaring på, hvor der er rum for kunstnerisk frihed og behov for at improvisere.

- En reklamefilm skal tilføre et brand karakter. Det er det, der støber fundamentet for brandets sprog, hvorfor det er ekstremt vigtigt, at du som instruktør, hele tiden, har fuld kontrol over filmen, understreger han og forklarer, ar der i Europa er en tendens til, at folk har for travlt med at sige ja, og derved fralægger dele af sin kreative frihed senere i processen.

Fuglsig er enig

Præcis samme synspunkt lyder fra den danske instruktør, Nicolai Fuglsig, som er den mest prisvindende og internationalt anerkendte reklamefilmsinstruktør.

- Som instruktør skal du først og fremmest vurdere, om du sidder med et godt manuskript og hvorvidt der er ”room for maneuvering”, forklarer Nicolai Fuglsig med sin lettere amerikanske accent, som han har tillagt sig efter at have opholdt sig i Englenes By de sidste otte år og fire år i the Big Apple.

Han er på tolvte år i stald hos MJZ som ligeledes er blandt branchens absolut førende produktionsselskaber. Herfra modtager han hver uge to til tre storyboards, som han løbende gennemgår og måske pitcher på, såfremt et af oplæggene er inden for skiven.

Typisk vil han stå over for to instruktører, der enten befinder sig i reklamebranchens top 10 eller er blandt den stigende gruppe af etablerede spillefilmsinstruktører, som vælger at gå efter de lukrative reklamefilmsbudgetter.

- For en spillefilmsinstruktør er reklamefilm jo lettjente penge. Dels er der mere ”limited budget” inden for spillefilm, hvorimod reklamefilm har hele finansieringen på plads fra start til slut. Desuden er de langt hurtigere overstået end spillefilm, forklarer Nicolai Fuglsig og fremhæver, at bureauerne ofte har for vane at købe ind i en bestemt stil og attitude, som er den enkelte instruktørs varemærke.

I den forbindelse har Nicolai Fuglsig for længst slået sit navn fast internationalt. Han har således vundet mere end 110 internationale priser og som kronen på værket vandt han sidste år en Emmy Award for ”Outstanding Commercial” for reklamefilmen ”Inspired” for Canon.

Og i år var han kun et mulehår fra at gentage kunststykket med nomineringen af reklamefilmen ”Possibilities” for Nike, der dog måtte tage til takke med guld, sølv og bronze ved årets Cannes Lions VM i reklame.

Med andre ord har den danske instruktør nået toppen, og næste skridt peger da også i retning af et gennembrud på det store lærred, hvorfor det da også kun blev til to reklamefilm sidste år.

- Du er nødt til at have lavet din første film, hvis du skal blive taget seriøst i Hollywood. Og du har altså kun ét skud i bøssen, fastslår han. Derfor har han i mellemtiden været dybt involveret i arbejdet med sin første spillefilm, som han i øvrigt har finansieret med sine egne spareskillinger, som han har tjent på at lave reklamefilm.

Målsætningen for den kommende film er i bedste fald at kunne finansiere sin næste spillefilm. Dertil vil Nicolai Fuglsig fortsat lave reklamefilm og forventer at lave fire eller fem i indeværende år. Seneste reklamefilm blev skudt for VISA i San Francisco i sidste uge, så intet tyder på, at danskeren er i færd med at trække sig ud af reklamebranchen.

- Jeg gik jo oprindeligt fra at arbejde som fotograf til at instruere reklamefilm. Nu tager jeg så et nyt skridt. Om det så er drastisk, må tiden jo vise. Jeg mener, at vi som danskere har den fordel, at vi  både er meget ydmyg men også tilpas naive, så vi rent faktisk formår at være langt mere produktive end vores lands størrelse foreskriver, lyder det fra instruktøren og fremhæver mad, kultur, design og film som områder, hvor dansk kreativitet de senere år har sikret  internationalt bemærket. 

Fælles for det hele har ifølge Nicolai Fuglsig været en ydmyghed og respekt for håndværket, som først for alvor har blomstret, efter de kreative har udfordret sig selv og har gjort sig internationale erfaringer.

Du kan læse meget mere om de tre danske kreative i bladet Markedsføring, der er på gaden i denne uge.