De rigeste i bureaubranchen er en forbløffende stabil størrelse. Tordenskjolds soldater, kunne man kalde dem. Jan Duckert er vanen tro den rigeste med Jesper Kunde på en snæver andenplads.

De to dygtige bureauchefer er i øvrigt klart de rigeste med Claus Moseholm, den tidligere Go Viral ejer, i samme kategori. Hans makker, Jimmy Maymann, ville i øvrigt også optræde på denne liste over bureau-rigmænd, hvis det lod sig gøre at finde ud, hvor hans formue befinder sig.

Moseholm og Maymann solgte i 2011 Go Viral til AOL for 96,7 mio. dollar og efter sigende fik hver cirka 100 mio. kr. ud af salget. Maymann tog sine penge med sig til London, hvor de spadserer ind og ud af andre gode pekuniære reservater.

Hvad siger manden bag millionær-listen?

– Vi skal da glæde os over, at der er så mange millionærer og ejere i bureaubranchen. Det er naturligvis også et udtryk for, at det er en kompetencekrævende branche, eller måske burde vi kalde det for en People-Business, siger Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse, der hvert år sender landets største brancheanalyse på gaden.

Hvad mener du med det?

– Det er ikke opfindelser, patenter og eksterne milliard-investeringer, der har skabt de rigeste danske bureauejere, det er hårdt arbejde dag til dag, der kræver engagement, og her hjælper medejerskab nok på motivationen.

Ole Egholm knytter følgende kommentarer til de største formuerne:

Jan Duckert

Jan Duckert holder positionen som trecifret millionær og branchens rigeste. Igen i 2014 er det ikke på grund af fantastisk bureaudrift, for PeopleGroup, herunder Wibroe, Duckert & Partners, har sådan set haft et mindre underskud på 1,180 mio. kr. Tidligere har koncernen dog tjent styrtende med penge.

Grunden til Jan Duckerts store formue er stort set alene værdipapirindtægter fra den store værdipapirportefølje, som nu udgør i alt næsten 78 mio. kr.

Jesper Kunde

Jesper Kunde, der har haft et væsentligt bedre bureauresultat end kollega Duckert, har alligevel kun øget formuen med 4 pct. Det lykkedes dermed ikke at overhale Jan Duckert i denne omgang.

Kunde & Co tjente ellers 11,884 mio. kr. i 2014, men Jesper Kunde har også være ekstraordinært dygtig til at betale sig selv udbytter privat: I alt 122 mio. kr. over de sidste 14 år er gået ind i privatøkonomien – dog med den formentligt store udbyttebeskatning først.

Det er først i år, at vi får nogenlunde klarhed over de præcise ejerforhold i Kunde & Co, for mellem Jesper Kunde og selve reklamebureauet er der i alt 6 mellemliggende selskaber, der kan forvirre de præcise ejerforhold grundigt.

Vi har dog regnet det igennem til, at Jesper Kunde ejer 85,1 pct. af selskabet, at Søren Poulsen ejer 3,8 pct., Lars Egtoft 2,1 pct., og 8 andre ejere deles om i alt 8,96 pct., måske 1,12 pct. hver.

Claus Moseholm

Claus Moseholm Jørgensen var den anden danske personejer af GoViral, før det blev solgt til AOL. Hans moderselskab ser ud til kun at have godt 30 mio. kr., men han har et mellemliggende selskab, som har en egenkapital på 97,415 mio. kr., som han ejer 100 pct., men som han på grund af et sjældent valg af kostpris-princippet kun har værdisat til 30 mio. kr.

Hans reelle formue er derfor 67,415 mio. kr. større, end de godt 30 mio. kr. han har bogført i sit ultimative moderselskab, og det er det beløb, vi har valgt at vise her i analysen.

Desværre har vi ikke spor af Jimmy Maymann-Hollers formue, som vi har opgjort til et godt stykke over 100 mio. kr. for salget af GoViral. Han fik opløst sit holdingselskab ved erklæring – det vil sige uden officiel regnskabsaflæggelse, fordi han havde fået godkendelse fra SKAT om, at selskabet ikke havde skattegæld og næppe andre kreditorer – og vi kan ikke se, hvor pengene blev af.

Han har dog nogle penge tilbage i Danmark i et ejendomsselskab (M&M Properties ApS) med en formue på godt 13 mio. kr., og så har han også nystiftet et holdingselskab (Maymann Holding).

Henrik Juul

Henrik Juul Pedersen lander på en fjerdeplads i år, han har nemlig ikke som Jan Duckert tjent penge på værdipapirer, da han har det meste af formuen (knap 62 mio. kr.) stående som likvider. Og så har han jo også været god til at tage udbytter.

Halbye & Kaag

Hele 6 ud af de 15 mest velhavende danske bureauejere er blevet rige af at sælge deres sunde forretninger, som de tilmed er helt ude af nu.

Carsten Kaag (5) og Steen Halbye (8) har tjent størstedelen af deres formue på at sælge Halbye Kaag til WPP, mens bureauet var i nærheden af toppen.

Peter Wibroe

Peter Wibroe (6) har været ude af branchen så længe, så det næsten må være irriterende, at vi år efter år følger op på hans formue. Den er han i øvrigt usædvanlig god til at lade stå uberørt hen og kun tage yderst beskedent udbytte af, der endda antyder, at manden ikke er gift.

Peter Wibroe var oprindelig makker med Jan Duckert i netop Wibroe, Duckert & Partners men holdt op tilbage omkring årtusindskiftet.

Kenner & Svendsen

Søren Kenner (9) og Peter Svendsen (12) solgte Medialog til Interpublic tilbage i 1999, men Søren Kenner har været i gang igen via Hello Group (som han dog er ude af igen).

Peter Svendsen har en lille andel i Frankly.

NP3 & Recommended

Jørgen Jønsson (10) og Lars Hagh Petersen (11) var de oprindelige folk bag NP3 Communications Group, som senest har drevet Recommended, og det for år tilbage tilkøbte Zupa, ligesom de har drevet repro- og andre produktionsvirksomheder.

Koncernen mistede Bilka som kunde i 2013, og det har tilsyneladende givet dem en næsestyver så alvorlig, at de nærmest er ude af branchen igen. De har solgt alle deres bureauaktiviteter i løbet af 2014 og 2015, med store nedskrivninger til følge, og det bliver spændende at følge, hvad der egentlig er tilbage.

Godt for Jønsson og Hagh Petersen, at deres formuer ikke alt for berørte af det kæmpeunderskud i 2014 i NP3, der var på brutale 43,501 mio. kr. Egenkapitalen i NP3, som var kernen i hele koncernens aktiviteter, er nu negativ med 25,148 mio. kr.

Det ser dog ud til, at både Jørgen Jønsson og Lars Hagh har fået lavet rimeligt vandtætte skodder fra deres egne holdingselskaber, der er fri for revisionsanmærkninger, og som heller ikke har hensat til den negative egenkapital i NP3. Koncernen er konkurstruet, men ejerne er stadig blandt branchens rigeste.

Har Ole Egholm en udgangsreplik?

– De 294 største danske reklamebureauer har i alt 659 danske personlige ejere, hvoraf 321 er såkaldte bureau-millionærer. De 321 millionærers formue er tilsammen på 2,662 milliarder kroner, hvilket er en formuestigning på 7 pct. i forhold til 2013, siger Ole Egholm.

– Hertil kommer, at de også har modtaget 178 mio. kroner i udbytte, svarende til en reel formuestigning på 14,5 pct. Mange af bureaumillionærerne er også ansat i branchen, hvor vi også må antage, at de tjener en pæn løn oven i.

– 2014 var alt i alt et godt år for reklamebureaubranchen, og et skønt år at være reklamebureaumillionær i, slutter Ole Egholm.

Du kan læse meget mere i analysen af Danmarks 294 største reklamebureauer, der netop er udkommet i bogform, den fylder 152 sider, og koster 3600 kroner + moms. I analysen indgår 16 mediabureauer, 131 fullservice bureauer, 51 digitale bureauer, 51 PR-bureauer, 11 dialogbureauer, 19 designbureauer og 15 eventbureauer.

Analysen er den største og grundigste analyse af økonomien i den danske reklamebureaubranche. Analysen kan bestilles hos ole@danskbrancheanalyse.dk.

Top-10 bureaumillionærer

1. Jan Duckert, 126, 4 mio. kr.

2. Jesper Kunde, 109,1 mio. kr.

3. Claus Moseholm, 97,8 mio. kr.

4. Henrik Juul, 92,7 mio. kr.

5. Carsten Kaag, 69,9 mio. kr.

6. Peter Wibroe, 59,1 mio. kr.

7. Ronnie & Eli Job, 56,5 mio. kr.

8. Steen Halbye, 54,0 mio. kr.

9. Søren Kenner, 53,9 mio. kr.

10. Jørgen Jønsson, 52,7 mio. kr.

NB: En af de aktuelle og meget rige bureauejere, der er aktiv i driften, er Steffen Hjaltelin. På grund af selskabskonstruktionen bag Hjaltelin Stahl, er det umuligt at finde et præcist tal for hans formue. Et fornuftigt skøn placerer hans formue i omegnen af 55-60 mio. kr.