Dansk Markedsføring har valgt ny juridisk partner.

Det får medlemmerne naturligvis stor glæde af, når de i fremtiden er i dialog med nogle af landets dygtigste jurister.

Efter en sondering af markedet viste advokatpartnerskabet Lundgrens i Hellerup sig at være særdeles skarpe på især to områder, medlemmerne af Dansk Markedsføring efterspørger, nemlig immaterialret (Intellectual Property, red.) og markedsføringsret, og det var afgørende for, at Thomas Wahl sagde tak for godt samarbejde til Bird&Bird og velkommen til Lundgrens, der er et advokatpartnerselskab med 26 partnere og tilsammen 65 jurister. Lundgrens’ filosofi er ret enkel:

– Succeskriteriet er ikke hvor store Lundgrens er, men derimod, at Lundgrens rådgivere er blandt de bedste inden for deres forretningsområder, og at alle er personligt optaget af klienternes forretning og succes.

Masser af ekspertise

Lundgrens rådgiver klienter inden for et bredt spektrum af brancher, hvor både store, mellemstore og mindre virksomheder nyder godt af ekspertisen.

– Vi glæder os til at hjælpe medlemmerne af Dansk Markedsføring og lære deres forretning af kende, siger Nina Ringen, partner og leder af Lundgrens’ afdeling for Intellectual Property (IP) & Life Science, hvor hun sammen med Jakob Krag Nielsen står i spidsen for et team på otte personer.

– Vi forestiller os, at det især vil være rådgivning inden for immaterialret og markedsføringsret, medlemmerne vil efterspørge, hvilket i en digitaliseret virkelighed er ganske komplekst. Hos Lundgrens bruger vi i dag meget tid på at rådgive vores klienter om markedsføring ved brug af sociale medier, herunder bloggere og andre influencers, leadgenerering, retargeting, e-handel, persondata og håndtering af Big Data.  

Den nye markedsføringslov træder i kraft den 1. juli. Hvad bør vi lægge mærke til her?

– Der vil komme enkelte lempelser, f.eks. vil skiltning med organiseret rabat ophæves og sprogkrav til garantier modificeres. Og så er der stramningerne af reglerne omkring skjult reklame. Brug af bloggere og andre influencers er en eftertragtet markedsføringskanal, som vi efterhånden oplever får en større del af vores klienters markedsføringsbudgetter. Her vil der komme ændringer i forhold til den gamle markedsføringslov.

Det handler om forretning

Giv os den korte version?

– Meget kort fortalt var aftalerne mellem virksomheder og influencers på nettet i fokus i den gamle lov, dvs. hvis der var indgået en aftale mellem en virksomhed og en blogger om, at bloggeren skulle omtale produkter, som bloggeren fik af virksomheden, skulle bloggerens indlæg være markeret som reklame.

– Hvis der ikke forelå en aftale, var det ikke som udgangspunkt et krav, at blogindlægget skulle markeres som reklame. I den nye lov er det ikke længere afgørende om virksomheden og bloggeren har indgået en aftale, dvs. dette krav er fjernet. Fremover vil det være afgørende om virksomheden har haft ”kommerciel hensigt”, når man bedømmer, hvorvidt markedsføringsloven overtrædes.

Men alt det en virksomhed gør, også på nettet, er jo i sidste instans drevet af en kommerciel hensigt?

– Ja, i sidste instans, og det betyder, at når virksomheder kommunikerer via influencers og bloggere, er der skærpede krav til, hvordan kommunikationen varedeklareres. For eksempel i en situation, hvor en virksomhed giver en gave til en blogger uden at der stilles krav om at produktet skal omtales, kan der foreligge ”kommerciel hensigt”.

– Hvis dette er tilfældet, skal bloggerens indlæg markeres som reklame. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed får udarbejdet klare interne retningslinjer for brug af de forskellige markedsføringskanaler så man undgår at overtræde de nye regler. Med ganske få virkemidler vil man kunne styre uden om de nye faldgruber.

– Hvis du vil vide mere om den nye markedsføringslov og hvilke umiddelbare konsekvenser den vil have for din forretning, er Dansk Markedsførings medlemmer meget velkommen til at slå på tråden, hvor Lundgrens erfarne team af rådgivere vil besvare dine spørgsmål, slutter Nina Ringen.

Fra den anden side af bordet lyder det:

– Der er naturligt en stor interesse blandt vore medlemmer omkring den nye markedsføringslov lige i øjeblikket, og kombineret med den kommende ændring til persondataforordningen forventer jeg en stigende efterspørgsel efter Dansk Markedsførings juridisk hotline, siger Thomas Wahl, direktør i Dansk Markedsføring. 

Med den juridiske hotline har du adgang til juridiske eksperter på centrale områder inden for markedsførings- og immaterielretten, selskabsret samt digital markedsføringsjura. Spørg om markedsføringsloven, paragraffer, baggrund og formål.