Han har været kreativ strateg hos PrimeTime kommunikation, haft sit eget PR-firma, og senest har han været seniorkonsulent og partner i King Street PR, som han selv har været med til at stifte.

Men fra 1. marts rykker Frej Elbæk Schjeldal ”over på den anden side” og bliver ny chef for kommunikation og marketing i Skandinavien, Polen og Baltikum for sportsarrangøren IRONMAN.

Selv kalder han det ”Den mest interessante kommunikationsposition indenfor store sportsevents og mesterskaber i Nordeuropa”, og det er da også nogle af de allerstørste sportsevents i Skandinavien, Polen og Baltikum, han får kommunikationsansvaret for - herunder de kendte IRONMAN konkurrencer, Velothon Series i cykling, der arrangeres i samarbejde med UCI, og den OL kvalificerende World Triathlon Series.

- Det er en af den slags muligheder, der kun opstår hvert 10. år og jeg glæder mig vanvittigt til sammen med resten af den nordiske IRONMAN organisation, at medvirke til skabelsen af nogle af de allerstørste og mest prestigefyldte sportsevent i Europa indenfor triatlon, cykling og løb, siger Frej Elbæk Schjeldal.

Loyalitet og sundhed

Også hos IRONMAN-ledelsen er der stor begejstring over nyansættelsen:

- Vi har skabt en ny position på tværs af de nationale markeder, vi opererer på, som led i et ønske om at skabe en øget professionalisme i vores samlede kommunikation til deltagere, medier, værtsbyer og samarbejdspartnere. Det giver os et stort kompetence-løft, at det er lykkedes os at få Frej med om bord, siger Thomas Veje Olsen, IRONMAN’s direktør i Skandinavien, Polen og Baltikum.

I sin nye stilling får Frej Elbæk Schjeldal det øverste ansvar for IRONMAN’s kommunikation til deltagere, værtsbyer, professionelle atleter og medierne, og han har allerede en klar forventning om, hvilke begreber kommunikationen bl.a. kommer til at bygge på:

- Jeg forventer, at vi kommer til at arbejde med loyalitet som et meget afgørende element i vores kommunikation, og så har vi en fantastisk mulighed for gennem Nordens største motionstriatlon KMD 4:18:4, der årligt har mere end 10.000 deltagere i Aalborg, Aarhus, Odense og København, at bidrage til og gøre en indsats for danskernes sundhed. Samt hjælpe nationale forbund og klubber med at trække nye udøvere ind i eksempelvis triatlon, cykel og løbesporten, siger han.

Rådgiver i en overgangsperiode

Frej Elbæk Schjeldal forventer desuden, at den nuværende liste af IRONMAN-aktiviteter vil blive udvidet i de kommende år:

- Først og fremmest har vi fokus på de eksisterende begivenheder triatlon, cykel og løbekonkurrencer i Skandinavien, Baltikum og Polen. Men jeg vil blive overrasket, hvis vi om to til tre år kigger på den samme liste af konkurrencer og begivenheder som nu. Og det er netop er en af grundene til, at jeg har sagt ja til IRONMAN, de har ambitioner, og det har jeg også, siger han.

Frej Elbæk Schjeldal vil i en overgangsperiode fungere som associeret rådgiver til King Street PR, med særligt fokus på den politiske festival Folkemødet på Bornholm, hvor han har opbygget en af Folkemødets kendte venues i Pilekroen.

IRONMAN står i Skandinavien, Polen og Baltikum bag:

- KMD IRONMAN Copenhagen

- IRONMAN Kalmar (Sverige)

- KMD IRONMAN European Championship 70.3 2017 i Helsingør

- IRONMAN 70.3 Jönköping

- KMD IRONMAN 5150 Aarhus

- World Triathlon Series i Stockholm

- Velothon Stockholm

- IRONMAN 70.3 i Norge, Polen, Letland og Polen