Der er som regel danskere blandt dommerne ved Cannes Lions, den internationale kreative festival, der populært kaldes VM i reklame, men flere og flere andre awardshows kigger også til Danmark, når der skal vælges jurymedlemmer.

Senest er Lars Samuelsen, Chief Strategy Officer & Head of Digital Grey Nordics, således valgt som et af de 33 jurymedlemmer, der skal udvælge de endelige vindere ved Euro Effie Awards – prisen, der hædrer den mest effektive kommercielle kommunikation i Europa.

Og han ser naturligt nok frem til opgaven:

- Jeg glæder mig over at være udpeget som finalist-dommer ved Euro Effies, og jeg synes, valget ligger i naturlig forlængelse af vores filosofi om, at anvende kreativitet som et strategisk værktøj til at øge effektiviteten af vores kunders marketinginvesteringer, siger Lars Samuelsen og tilføjer:

- Og så ser jeg selvfølgelig frem til at få mulighed for at diskutere nogle af Europas mest succesfulde kampagner med dygtige kollegaer fra kunde og bureausiden.

Danskere i begge runder

Jury-arbejdet ved Euro Effie Awards falder i to tempi: En første runde, hvor knap 50 jurymedlemmer foretager en første sortering og udvælger de cases, der skal gå videre.

Denne udvælgelse foregår online, og hver dommer skal vurdere omkring 15 af de indsendte cases.

Også i første runde er Danmark fornemt repræsenteret, idet Susanne Lund, Konstellation & Republicas adm. direktør er udpeget til denne jury

Når først runde af juryarbejdet er klaret, træder finalist-juryen til for at vælge de endelige vindere.

Dette arbejde, som altså Lars Samuelsen skal deltage i, foregår over to dage i Bruxelles i slutningen af juni, hvor jurymedlemmerne mødes for at finde de endelige vindere af priserne, der uddeles ved en gallafest til oktober.

Lars Samuelsen har i øvrigt tidligere to gange været jurymedlem ved Euro Effie Awards – begge gange som første runde-dommer.

Stolte Uncle-traditioner

I øvrigt har netop UncleGrey - sammen med flere forskellige kunder - tidligere gjort sig særdeles positivt bemærket på trofæ-fronten ved Euro Effie Awards.

Senest i 2016, da bureauet sammen med Bolia vandt sølv i den svære ”Long Term Effectiveness”-kategori, og året før, i 2015, hvor UncleGrey og Bolia igen var på Effie-podiet.

I 2013 vandt ”The Liberation”-casen for ONLY også to af de europæiske effektpriser – en af guld og en af sølv.

Lidt længere tilbage i tiden – i 2008 - vandt det daværende Grey København guld for Coke Zero-kampagnen ”Break up as it should be” , og tilbage i 2005 vandt samme bureau en Effie for sin ”alderskampagne” for Synoptik.

Bag Euro Effies står den europæiske organisation EACA (European Association of Communications Agencies), der uddeler prisen i samarbejde med Euronews med støtte fra bl.a. WARC, Google, Kantar Millward Brown og Procter & Gamble.

Juryerne ved Effie Awards består af personer fra såvel kunde- som bureausiden fra hele Europa, og du kan læse meget mere om prisen og juryerne her.