Børn helt ned til 10 år er mere fortrolige med alkoholbrands og alkoholreklamer end tilsvarende populære fødevarer og snacks, viser en ny britisk undersøgelse lavet af Alcohol Concern, der er Storbritanniens tilsynsmyndighed for alkoholmisbrug, skriver aktiefokus.dk

Eksempelvis kender dobbelt så mange 10-11 årige børn i Wales Carlsberg i forhold til Mr. Kipling, der er et gammelt og velkendt kagebrand i Storbritannien, skriver BBC News med henvisning til undersøgelsen.

– Forskning viser, at børn der udsættes for alkoholreklamer og markedsføring er mere tilbøjelige til at begynde at benytte alkohol, de har flere positive forventninger til alkohol og de der allerede drikker, vil øge deres forbrug, udtaler Mark Leyshon fra Alcohol Cercerns.

79 pct. genkendte Carlsberg som en alkoholisk drik sammenlignet med at kun 74 pct. vidste at Ben & Jerrys sælger is. 41 pct. vidste hvad kageproducenten Mr. Kiplings producerede. Interessant var det også, at næsten 80 pct. vidste, at Smirnoff-brandet var en vodka. Undersøgelsen er foretaget blandt 401 børn på 10 og 11 år i Wales.

 

aktiefokus.dk