KLUMME: Her er der ikke tale om gummi, bobleplast eller virtuelle G4S-vagter, men simple forholdsregler, så du undgår forbrydelser som identitetstyveri, svindel med konti eller falske varer.

Med de sociale mediers mange muligheder følger også en lang række risici.

Mediernes vidtstrakte, transparente og virale natur skaber en uheldig platform for svindlere, der ønsker at drive rovdrift på den økonomiske og markedsføringsmæssige værdi, som det etablerede brand har knoklet hårdt for at opnå.

Hvorfor er det så vigtigt?

Ifølge en rapport fra Nielsen og NM Incite foregår omkring 60 procent af kundernes søgninger på produkter eller brands via de sociale medier, og tre ud af fire virksomheder bruger de sociale medier til at nå ud til forbrugerne.

Her er falsk markedsføring en af de helt store udfordringer. Internettets mange muligheder gør det nemt at kopiere og misbruge originale brands’ fotos og varemærker. De sociale medier giver også svindlerne mulighed for at målrette salget til specifikke forbrugere gennem grupperinger af forbrugernes søgningspræferencer.

Og desværre sker det alt for ofte, at et brand eller slogan misbruges, og forbrugerne bliver snydt.

Pas nu på brandet

Motivationen for at bruge falsk markedsføring kan variere fra alt lige fra økonomisk gevinst til et forsøg på at miskreditere eller skade et brand. Uanset hvad grunden måtte være, kan det påvirke forbrugerens tillid til og opfattelse af det originale brand.

Med så meget på spil er det essentielt at inkorporere brandbeskyttelse i din virksomhedsstrategi for sociale medier. Men gør alle ikke det?

Jo, det skulle man tro, når man har arbejdet hårdt for at skabe et brand eller et produkt. Alligevel viser et studie foretaget af Grant Thornton, at 59 procent af alle virksomheder med hovedkvarter i USA vælger ikke at beskytte sig.

Hvis du er en af de mange, der ikke er beskyttet, er her en guide til at undgå, at svindlere, kopiprodukter og falsk markedsføring kryber sig ind på dit brand:

  1. Formuler en politik om brugen af sociale medier og understreg vigtigheden af respekt og integritet i al kommunikation.
  2. Sørg for, at I har en procesplan for krisehåndtering og udpeg på forhånd de ansvarlige, så I er forberedte, hvis krisen skulle opstå.
  3. Forebyg hacking af virksomhedens konti på sociale medier. Det gør I bedst ved at bruge stærke passwords og forskellige koder til hvert socialt netværk – og husk at få dem ændret regelmæssigt. Begræns også adgangen til kun at omfatte en administrator og ledelsen. Og luk adgangen til konti med det samme, når en ansat forlader virksomheden.
  4. Undgå falsk markedsføring online. Registrér virksomheden på alle sociale medier. Nogle hjemmesider har en verifikationsproces, hvor brands og organisationer kan bekræfte deres legitimitet. Det hjælper til at sikre jer yderligere.
  5. Lad virksomhedens officielle hjemmesider indeholde ikoner, informationer og links, der beskriver og fører direkte hen til jeres profil på de sociale medier.
  6. Reagér med det samme, hvis I opdager misbrug. Reaktionen bør variere afhængigt af situationen, og her kan man benytte en række forskellige tilgange. Kontakt udøveren af den falske markedsføring direkte for at forstå motiverne bag og forklar vedkommende, hvordan aktiviteten forbryder sig mod retningslinjerne for jeres brand. Alternativt kan I kategorisere alle aktiviteterne og rapportere hændelserne til de ansvarlige på det sociale medie, hvor forbrydelsen er opstået.
  7. Benyt advarsler og monitoreringsværktøjer som sporer, hvor og hvornår virksomheden bliver nævnt. Og sørg for at foretage regelmæssige søgninger online og på de sociale medier, så I hele tiden har et skarpt øje på virksomhedens omdømme. Der findes værktøjer på markedet, som kan hjælpe med at stoppe uautoriseret brug af brands eller varemærker, gennem automatiske søgninger på de sociale medier – den investering vil være godt givet ud.

Kort sagt: brug beskyttelse på de sociale medier og pas på det brand eller produkt, I har skabt – det betaler sig.