Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

Big Data – Big Buzz?

Big data har snart været igennem alle livscyklussens faser. Fra den indledningsvise – kolossale – hype, hvor big data næsten kunne gro guld på træerne, til nu hvor det er forbeholdene, der trækker overskrifter.

Sygt overvågningssamfund, amputering af den kreative proces er eksempler på kritik.

Jeg forstår det godt. Vi har hørt alt for meget om perspektiverne i big data og alt for lidt om resultater. Så bliver man mistænksom.

Vi klikker og køber mere

Men øv, hvor det ærgrer mig, når der sættes lighedstegn mellem big data og big buzz.

Jeg har arbejdet med big data i et års tid og kan se, at det kan bruges til rigtig meget.

Og jeg kan se, det virker. Vi kan i min virksomhed sætte helt præcise tal på resultatet af investeringen. Hvor almindelige massesendte B2B kampagnemails og nyhedsbreve har en gennemsnitlig unik åbningsrate på 16 pct. (Industrial Manufacturing & Services – Silverdrop Email Marketing Study, 2013), ligger den unikke åbningsrate på over 36 pct. når vi sender big data-baserede eService mails ud.

Endnu mere interessant er det selvfølgelig, at det gennemsnitlige salg pr. kunde er vokset 14 pct., fordi vores kampagner rammer mere præcist i forhold til kundens interesser.

eService erstatter traditionel massekommunikation og blev lanceret, fordi vi gerne vil gøre det enklere for vores kunder – VVS-installatørerne - at handle hos os.

Med over 106.000 aktive varer, hvoraf mange er varianter med forskellig prissætning, kan det være meget uoverskueligt for installatørerne at orientere sig i vores sortiment. Nu giver vi dem en hjælpende hånd. Vi har bygget en motor, der analyserer alle kundedata på tværs af kontaktpunkter og forsyner os med viden om adfærd og interesser, så vi kan hjælpe den enkelte installatør med at skabe værdi for hans forretning

Ikke en fem-ugers kur

Der er ikke meget glitter over vores big data-projekt, men der ligger mange timers hårdt arbejde bag. Det tog fem måneder, fra vi gik i gang, til det første program var klar, og jeg vil blankt erkende, at arbejdsdagene undervejs handlede mere om at strukturere, rense og opdatere data i forskellige systemer end at tænke kreativt. Big data medfører en masse opgaver, som ligger fjernt fra hverdagen i mange marketingafdelinger, og som fortsat præger marketingafdelingen i Brødrene Dahl. En learning er, at et big data-projekt er en vedvarende livsstilsændring – ikke en fem-ugers kur.

Betyder al denne tal- og datagymnastik så, at vi er blevet mindre kreative? Nej tværtimod. Er vi blevet mere målrettede? Ja. Har marketing vundet mere respekt i vores organisation? Ja. Føler kunderne sig intimiderede af vores nye mailkultur? Nej, overhovedet ikke. De er glade for, den gode serviceoplevelse, vi giver dem, og de kvitterer med klingende mønt.

Det er ikke buzz. Det er facts.

Christian Agger og kundedrevet markedsføring hænger sammen. Allerede i 2000 havde han ansvar for at bygge personaliserede webportaler til Microsofts kunder. Frem til 2004 var han marketing manager i Microsoft. Herefter kom han til Coca-Cola Nordic Service og senere til lederstillinger i TDC og YouSee. Fra 2008 til 2012 var Christian i konsulentvirksomheden eCapacity, hvor han havde ansvar for udvikling og implementering af e-commerce og onlinestrategier for store virksomheder som SAS, Magasin, Danske Bank, TOP-TOY og Carlsberg. Siden november 2013 har han været marketingdirektør for den franske byggegigant Saint-Gobains danske handelsselskab med kendte brands som Danmarks største VVS-grossist Brødrene Dahl og byggemarkedskæden Optimera i porteføljen og en omsætning på 4,3 mia. kr. Udover markedsføring af koncernens brands har han ansvaret for koncernens store E-handelssatsning og en samlet omsætning på godt 500 mio. kr., der blandt andet dækker virksomhedens online handel.

Kommentarer